Kuluneen lukuvuoden aikana lukiossamme on kokeiltu sähköisiä oppikirjoja ja sähköisiä kokeita. Koko kurssin ajan sähköistä oppikirjaa käytettiin biologian 3. ja filosofian 1. kurssilla. Alla on oppilaiden palautetta.
Mitä hyvää sähköisessä oppikirjassa on?
”Sitä voi käyttää missä tahansa (melkein). Tekemistä odottavat tehtävät näkyvät kätevästi. Tietoja on helppo katsoa samalla muista verkkolähteistä.”
”Harjoitukset on helposti löydettävissä, ja ne on helppo tehdä. Selaaminen on helppoa ja muistiinpanojen kirjoitus nopeaa.”
”Nettikirjan hyviä puolia on kirjan mukana olevat diaesitykset, hyvät tiivistelmät ja video sekä nettisivulinkit. Ja tehtävät joihin käytettiin apuna netistä eri lähteitä.”
Mitä huonoa sähköisessä oppikirjassa on?
”Kun lukee tekstiä sieltä sähköisestä muodosta se ei jotekin tunnu oppimateriaalilta. Välillä särkee myös hieman silmiä, kun joutuu lukemaan pitkään näytöltä. Minulle käy myös niin, että kun lukee kirjasta niin minulle jää kuvamuistiin se, miten asiat siellä lukevat ja missä ne olivat, mutta nettikirjasta ei oikein jää mielikuvaa, kun teksti voi olla aina eri kohdassa näytöllä, kun sitä liikuttaa.”
”Oli inhottavaa jos netti takkuili kotona, tai ei ollut tietokonetta käytettävissä ja piti lukea kännykän pieneltä ruudulta. Ei ollut myöskään kivaa kerrata kokeeseen monta tuntia ruudulta.”
Paperikirja vai sähköinen kirja?
”Itse suosin enemmän paperista kirjaa, sillä ruutua tuijottaessa silmät väsyvät ja on hankala keskittyä. Myös lukemisen aloittaminen on hankalaa, koska ei ole konkreettista kirjaa, joka on helppo ottaa käteen ja aloittaa lukeminen.”
”En osaa ottaa kantaa, sillä molemmilla on hyvät ja huonot puolensa: tietokoneiden vaihteleva toimiminen miinuksena, mutta toisaalta netin tarjoamat sovellukset (esim. Quizlet) plussana!”
”Ennen olisin sanonut heti että paperikirja, mutta nyt en tiedä. Ehkä 60% paperi ja 40% kone jakautuisi ääneni.”
Mitä pidit sähköisestä kokeesta?
”Varsin mukava. Hyvä ratkaisu”
”Sähköinen ”osakoe” oli mielestäni hyvin toimiva, enkä olisi halunnut suorittaa kurssikoetta muilla keinoin.”
”Mielestäni tehtävät oli ihan hauskoja ja erilaisia tavalliseen kokeeseen verrattuna. Toisaalta on vähän hankala muodostaa itse käsitystä, mitä tehtävässä on haettu, kun ne on niin soveltavia ja mistään ei voi tarkistaa osasiko tehtävään vastata oikein.”
”Ainut ongelma oli että mulla ei ollut mitään havaintoa kuinka pitkästi olen jo kirjoittanut jos nyt vertaa käsinkirjoitettuun konseptiin.”
”Mielipiteeni on aika neutraali, kyllähän tämä näinkin meni, mutta normaalikin koe olisi ollut kiva :)”
”Sähköinen osakoe oli hyvä. oli mukava kirjoittaa laajempia kokonaisuuksia, eikä into romahtanut kokonaan, jos ei kaikkea muistanut (:”
”Nopea kirjoittaa, koska tietokone. Mutta selkään sattuu tää asento.”
”Koe oli positiivinen yllätys!”
Oppilaiden kommentit kokosi Heli Mäntylä
Vuosikertomus2013-201419.11.2013