Lukioiden tulevaisuus on digitaidoissa ja arvioinnin kehittämisessä

Raportti Kuopion lukioiden yhteisestä hankkeesta

Syi­tä hank­keen käyn­nis­tä­mi­seen syk­syl­lä 2011 oli­vat:

o   Mo­ti­voi­va läh­tö­koh­ta muu­tok­sel­le ->” Tämä pi­tää hal­li­ta kir­joi­tuk­sis­sa”.

Kak­si­vai­hei­nen han­ke ”Lu­ki­oi­den tu­le­vai­suus on digi­tai­dois­sa ja ar­vi­oin­nin ke­hit­tä­mi­ses­sä” al­koi syk­syl­lä 2011 3. jak­son alus­sa ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­ma­na. Hank­keen tar­koi­tuk­se­na oli ke­hit­tää lu­ki­os­sa ta­pah­tu­vaa opis­ke­li­ja-ar­vi­oin­tia ja työ­ta­po­ja tvt:n avul­la sekä var­mis­taa riit­tä­vät val­miu­det koh­da­ta säh­köi­sen yli­op­pi­las­tut­kin­non tuo­mat haas­teet. Mu­kaan hank­kee­seen tu­li­vat kaik­ki Kuo­pi­on lu­ki­ot. Ke­hit­tä­jiä saa­tiin eri ai­neis­ta ja eri läh­tö­tasoilta. Ryh­mäs­sä oli 2. vai­heen alus­sa 35 opet­ta­jaa ja asi­an­tun­ti­joi­ta oli 4. Han­ke­kau­den ai­ka­na mu­kaan tuli Nil­si­än lu­kio. Siel­tä ryh­mään saa­tiin kak­si edus­ta­jaa li­sää. Han­keen oh­jauk­ses­ta huo­leh­ti oh­jaus­ryh­mä, joka koos­tui kun­kin lu­ki­on han­ke­vas­taa­vas­ta ja asi­an­tun­ti­jois­ta.

Yh­teis­työ­tä Hank­keen ai­ka­na teh­tiin tie­to­hal­lin­non, Istekin ja ISO­vers­taan kans­sa. Tie­to­hal­lin­to vas­ta­si lai­te­han­kin­nois­ta ja di­gi­taa­li­sen ym­pä­ris­tön suun­nit­te­lus­ta. Istekin teh­tä­vä­nä oli verk­ko­jen ja lait­teis­to­jen asen­ta­mi­nen ja yllä­pito. ISO­vers­taan pal­ve­lui­hin kuu­lui­vat tun­ti­tal­len­teet ja Moodle – op­pi­mis­ym­pä­ris­tö.

Han­ke­ryh­män ko­koon­tu­mi­siin on si­säl­ty­nyt ra­por­toin­tia ja ver­tais­ar­vi­oin­tia ope­tus­ko­kei­luis­ta. Näin ko­koon­tu­mi­set ovat ol­leet sa­mal­la myös erin­o­mai­sia kou­lu­tus­ti­lai­suuk­sia. Ko­kouk­sis­sa on vie­rai­lut myös ulko­puo­li­sia asi­an­tun­ti­joi­ta ker­to­mas­sa mm. digi­kir­jois­ta ja di­gi­taa­li­sis­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­tä. Ko­kei­luis­sa op­pia saa­neet ryh­män jä­se­net ovat ja­ka­neet ja ja­ka­vat edel­leen kou­luil­la osaa­mis­taan mm. tu­tor­o­pet­ta­ja- toi­min­nan kaut­ta. Säh­köi­ses­ti hank­keen ve­rä­jäs­sä bit.ly/arvioilukiossa on vaih­det­tu ko­ke­muk­sia ope­tus­ko­kei­luis­ta.

Hank­keen vai­ku­tuk­sia on ar­vi­oi­tu ra­por­teis­sa. Nii­den mu­kaan ke­hit­tä­vä ar­vi­oin­ti on laa­jem­paa kuin ai­kai­sem­min. Ar­vi­oin­ti on ke­hit­ty­nyt moni­puo­li­sem­paan suun­taan laa­jem­man työ­vä­li­neis­tön avul­la. Opet­ta­jien tai­dot hyö­dyn­tää tie­to- ja vies­tin­tä­tek­niik­kaa kurs­seil­la moni­puo­li­ses­ti ja ta­voit­teel­li­ses­ti on kas­va­nut mm. hank­keen kaut­ta han­kit­tu­jen omien työ­lait­tei­den ja kou­lu­tuk­sen avul­la. Tu­tor­o­pet­ta­ja -toi­min­ta on va­kiin­tu­nut. Tämä on joh­ta­nut sii­hen, että di­gi­taa­lis­ta ma­te­ri­aa­lia hyö­dyn­ne­tään ai­kais­ta enem­män. Yh­teis­työ eri lu­ki­oi­den vä­lil­lä aine­ryh­mis­sä on hank­kees­sa to­det­tu hy­väk­si me­ne­tel­mäk­si vie­dä uu­sia asi­oi­ta eteen­päin. Näi­tä ta­paa­mi­sia tul­laan jär­jes­tä­mään sään­nöl­li­ses­ti jat­kos­sa. Aine­ryh­mis­sä tul­laan suun­nit­te­le­maan mm. lu­ki­oi­den yh­tei­siä säh­köi­siä ko­kei­ta, joi­ta jo hank­keen ai­ka­na on ko­keil­tu.

On­gel­mat pe­da­go­gi­ses­ti mie­lek­kään ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­ses­sa tun­tu­vat usein joh­ta­van kui­lun syn­ty­mi­seen tie­to­hal­lin­non, lait­tei­den ja verk­ko­jen yllä­pi­tä­jän kans­sa ja opet­ta­jien kans­sa. Kuo­pi­os­sa tätä kui­lua on läh­det­ty pie­nen­tä­mään yh­tei­sil­lä sään­nöl­li­sil­lä ko­koon­tu­mi­sil­la lu­ki­oi­den tvt-vas­taa­vien, tie­to­hal­lin­non ja Istekin kans­sa. Toi­min­ta al­koi syk­syl­lä 2013. Yh­teis­työ­tä tar­vi­taan mm. ke­hit­ty­vien di­gi­taa­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen kans­sa. Usei­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä on hank­keen ai­ka­na ko­keil­tu ja ol­laan yhä mu­ka­na ke­hit­tä­mäs­sä nii­tä (O365, PedaNet, OnEdu).

On­gel­ma­na säh­köi­ses­sä op­pi­mi­ses­sa on hank­keen ky­se­lyi­den mu­kaan ol­lut op­pi­joi­den he­te­ro­gee­ni­set tai­dot di­gi­taa­lis­ten ym­pä­ris­tö­jen käy­tös­sä. Hank­kees­sa haas­te otet­tiin vas­taan ja pi­lo­toi­tiin tvt –tai­to­jen var­mis­ta­mis­ta yk­kö­sil­le heti lu­ki­on alus­sa yh­dis­te­tyl­lä opokurssilla syk­syl­lä 2013. Hy­vien ko­ke­mus­ten kaut­ta kurs­sis­ta tu­lee jat­ku­va käy­tän­ne syk­sys­tä 2014 al­ka­en kai­kis­sa Kuo­pi­on lu­ki­ois­sa.

Yli­op­pi­las­tut­kin­non uu­dis­tu­mi­nen tuo haas­tei­ta hal­li­tuil­le uu­dis­tuk­sil­le op­pi­mi­ses­sa. Kuo­pi­oon on hank­keen ai­ka­na pe­rus­tet­tu ryh­mä, jon­ka teh­tä­vä­nä on seu­ra­ta di­gi­taa­li­sen yo-tut­kin­non val­mis­te­lua. Ryh­män teh­tä­vän on tie­dot­taa lu­ki­oil­le uu­dis­tu­mi­sen vai­heis­ta ja toi­men­pi­teis­tä, joi­ta vaa­di­taan kir­joi­tus­ten to­teut­ta­mi­ses­sa.

Han­ke päät­tyi hel­mi­kuus­sa 2014 jät­tä­en jäl­keen­sä uu­dis­tuk­sia op­pi­mi­ses­sa ja käy­tän­teis­sä. Täs­tä kii­tos ryh­män jä­sen­ten ak­tii­vi­sel­le toi­min­nal­le. Li­sää hank­keen ko­kei­luis­ta ja saa­vu­tuk­sis­ta löy­tyy osoit­tees­ta http://www.peda.net/veraja/kuo­pio/ar­vi­oin­ti

Hank­keen koor­di­naat­to­ri

Mat­ti Lähtevänoja

Vuo­si­ker­to­mus2013-201419.11.2013