Musiikkilukion opiskelija Nea Miettinen kirjotti psykologian neloskurssilla esseen aiheesta: Miten Musiikkilukiota tulisi kehittää, että se edistäisi luovuuden kehittymistä? Perustele ehdotuksesi psykologialla.
Musiikkilukiossa tehdään jo monia asioita, jotka edistävät luovuuden kehittymistä. Näihin kuuluvat mm. musiikin teorian ja musiikkitiedon opettaminen, koska ne edistävät luovuutta musiikin saralla perehdyttämällä oppilaita alan tiedolla ja säännöksillä. Luovuutta voisi kuitenkin edistää tarjoamalla kursseja, jotka lisäävät tietoa erilaisilla mielenkiinnon osa-alueilla, kuten vaikka pop-musiikin kehitys tai muu vastaava. Numeroarvostelun poistaminen näistä oppiaineista voisi myös lisätä luovuutta siten, että motivaation lähteinä kursseilla olisi enemmän puhdas oppiminen eikä vain pakollisten kurssien läpipääseminen. Myös valinnaisuus musiikin kursseilla edistäisi sitä. Kurssikokeen sijaan kurssilla voisi esimerkiksi tehdä joitakin luovuutta kehittäviä tehtäviä, kuten säveltää lyhyt teos opitun musiikkityylin mukaisesti tai tehdä säveltäjän esittely omalla parhaalla katsomallaan tavalla koko luokalle.
Liiallista kiirettä ja kilpailua, jotka vähentävät luovuutta, voisi helpottaa kokoamalla tavallisten aineiden kurssinumerot useammasta asiasta kuin pelkästään kurssikokeesta, esimerkiksi pienistä välitesteistä, esseistä, esityksistä ja muusta sellaisesta. Myös opiskeltavien aineiden suurempi valinnaisuus, eli pakollisten kurssien suoraan näyttäminen, edistäisi luovuutta. Tällöin opiskelija saisi kerätä tietoa aineista, jotka häntä kiinnostavat ja edesauttavat luomistyötä. Yleissivistyksen tason toki pitäisi pysyä samana, koska ainakin Csikszentmihalyin mukaan luovuus edellyttää 120 älykkyysosamäärää.
Ryhmätöiden tekeminen edistää myös luovuutta, koska tällöin päästään yhdessä kokoamaan ajatuksia, jolloin pienikin idea voi paisua loistavaksi onnistumiseksi. Yksilön paine suoriutumiseen vähenee vastuun jakautuessa useammalle henkilölle, ja tarkkaavaisuutta voi keskittää paremmin omien mieltymysten suuntaan. Ryhmästä löytyy luovuuden rakentavat kolme vuorovaikutusta; luova yksilö, asiantuntijat jotka tunnustavat idean arvon ja ympäröivän kulttuurin vaikutus edustajiensa mukana.
Musiikkilukio on jo itsessään suhteellisen virikkeellinen ympäristö, joka kannustaa luovuuteen, mutta tätä voisi lisätä järjestämällä yhteistä toimintaa, jossa joudutaan käyttämään luovuutta. Tämä myös lisäisi yhteistyötä, joka puolestaan edesauttaa luovuuden kukkimista.
Ympäristö, jossa henkilö kokee painetta yhdenmukaisuuteen, estää luovuutta. Tässä musiikkilukiollakin olisi kehittämistä. Meillä painetta asettaa se, että jokaisen kuuluisi olla hyvin yksilöllinen ja omaperäinen persoona, tehdä asioita joita moni muu ei tee ja niin edelleen. Jos kuitenkin painottaisimme sitä, että musiikkilukiolainen on myös tavallinen ihminen, eikä ainoastaan erittäin omaperäinen taiteellinen otus, pääsisi luovuus paremmin valloilleen, ja sitä kautta löytyy myös se oma leima asioihin.
Luovan toiminnan mahdollistamiseksi ihmisen pitäisi saada kohdistettua tavoitteet korkeammalle kuin jokapäiväisiin henkiinjäämiseen tähtääviin toimintoihin. Tämä on asia, jonka eteen koulussamme on vielä tehtävää. Aikaiset aamukahdeksan oppitunnit syövät yöunia, vain yksi ruokailu joko liian aikaiseen tai liian myöhään päivässä pitää vatsan kurnimassa, ja vie tarkkaavaisuuden aivan vääriin asioihin. Myöhemmin alkavat oppitunnit ja koulun päivittäin tarjoama pieni välipala, esim. jokin hedelmä, olisivat myös luovuutta edistäviä asioita.
Luova persoonallisuus sisältää paljon ristiriitoja, ja näiden persoonien kaikkia puolia tulisi saada ilmentää myös koulumaailmassa. Joidenkin asioiden oppimisessa sisäänpäinkääntyneisyys on enemmän hyödyksi kuin ulospäinsuuntautuneisuus. Opetustapojen tulisi joustaa sisältökohtaisesti enemmän, jotta näitä ristiriitojakin pystyisi käyttämään hyödyksi. Toki luova ihminen voi olla myös tasainen, ilman suurempia ristiriitoja, mutta monipuolisempi tunteiden kokeminen ja asioihin suhtautuminen usein avartaa ihmisen maailmaa, jolloin luovuus lisääntyy.
Kokonaisuutena musiikkilukiosta löytyy paljon luovuutta tukevia asioita, eikä kaikkiin pysytä vaikuttaa koulukohtaisesti niin paljoa, koska opetussuunnitelmat velvoittavat meitä jokaista. Tärkein asia luovuuden kannalta on sen tukeminen ja ihmisten kannustaminen, sekä loistava, innostava ilmapiiri, mikä meillä jo on. Työtä täytyy vain tehdä sen ylläpitämiseksi ja monipuolistamiseksi, jotta koulussamme on jatkossakin paljon luovia yksilöitä.
Nea Miettinen
Vuosikertomus2013-201419.11.2013