Musiikkilukiota vielä luovemmaksi

Oppilaan ajatuksia siitä, miten muslua saataisiin kehitettyä yhä enemmän luovuutta tukevaksi

Mu­siik­ki­lu­ki­on opis­ke­li­ja Nea Miet­ti­nen kirjotti psy­ko­lo­gi­an ne­los­kurs­sil­la es­seen ai­hees­ta: Mi­ten Mu­siik­ki­lu­ki­o­ta tu­li­si ke­hit­tää, että se edis­täi­si luo­vuu­den ke­hit­ty­mis­tä? Pe­rus­te­le eh­do­tuk­se­si psy­ko­lo­gi­al­la.

Mu­siik­ki­lu­ki­os­sa teh­dään jo mo­nia asi­oi­ta, jot­ka edis­tä­vät luo­vuu­den ke­hit­ty­mis­tä. Näi­hin kuu­lu­vat mm. mu­sii­kin te­o­ri­an ja mu­siik­ki­tie­don opet­ta­mi­nen, kos­ka ne edis­tä­vät luo­vuut­ta mu­sii­kin sa­ral­la pe­reh­dyt­tä­mäl­lä op­pi­lai­ta alan tie­dol­la ja sään­nök­sil­lä. Luo­vuut­ta voi­si kui­ten­kin edis­tää tar­jo­a­mal­la kurs­se­ja, jot­ka li­sää­vät tie­toa eri­lai­sil­la mie­len­kiin­non osa-alu­eil­la, ku­ten vaik­ka pop-mu­sii­kin ke­hi­tys tai muu vas­taa­va. Nu­me­ro­ar­vos­te­lun pois­ta­mi­nen näis­tä oppi­ai­neis­ta voi­si myös li­sä­tä luo­vuut­ta si­ten, että mo­ti­vaa­ti­on läh­tei­nä kurs­seil­la oli­si enem­män puh­das op­pi­mi­nen eikä vain pa­kol­lis­ten kurs­sien läpi­pää­se­mi­nen. Myös va­lin­nai­suus mu­sii­kin kurs­seil­la edis­täi­si sitä. Kurs­si­ko­keen si­jaan kurs­sil­la voi­si esi­mer­kik­si teh­dä joi­ta­kin luo­vuut­ta ke­hit­tä­viä teh­tä­viä, ku­ten sä­vel­tää ly­hyt teos opi­tun mu­siik­ki­tyy­lin mu­kai­ses­ti tai teh­dä sä­vel­tä­jän esit­te­ly omal­la par­haal­la kat­so­mal­laan ta­val­la koko luo­kal­le.

Lii­al­lis­ta kii­ret­tä ja kil­pai­lua, jot­ka vä­hen­tä­vät luo­vuut­ta, voi­si hel­pot­taa ko­ko­a­mal­la ta­val­lis­ten ai­nei­den kurs­si­nu­me­rot use­am­mas­ta asi­as­ta kuin pel­käs­tään kurs­si­ko­kees­ta, esi­mer­kik­si pie­nis­tä väli­tes­teis­tä, es­seis­tä, esi­tyk­sis­tä ja muus­ta sel­lai­ses­ta. Myös opis­kel­ta­vien ai­nei­den suu­rem­pi va­lin­nai­suus, eli pa­kol­lis­ten kurs­sien suo­raan näyt­tä­mi­nen, edis­täi­si luo­vuut­ta. Täl­löin opis­ke­li­ja sai­si ke­rä­tä tie­toa ai­neis­ta, jot­ka hän­tä kiin­nos­ta­vat ja edes­aut­ta­vat luo­mis­työ­tä. Yleis­si­vis­tyk­sen ta­son toki pi­täi­si py­syä sa­ma­na, kos­ka ai­na­kin Csikszentmihalyin mu­kaan luo­vuus edel­lyt­tää 120 älyk­kyys­osa­mää­rää.

Ryh­mä­töi­den te­ke­mi­nen edis­tää myös luo­vuut­ta, kos­ka täl­löin pääs­tään yh­des­sä ko­ko­a­maan aja­tuk­sia, jol­loin pie­ni­kin idea voi pai­sua lois­ta­vak­si on­nis­tu­mi­sek­si. Yk­si­lön pai­ne suo­riu­tu­mi­seen vä­he­nee vas­tuun ja­kau­tu­es­sa use­am­mal­le hen­ki­löl­le, ja tark­kaa­vai­suut­ta voi kes­kit­tää pa­rem­min omien miel­ty­mys­ten suun­taan. Ryh­mäs­tä löy­tyy luo­vuu­den ra­ken­ta­vat kol­me vuo­ro­vai­ku­tus­ta; luo­va yk­si­lö, asi­an­tun­ti­jat jot­ka tun­nus­ta­vat ide­an ar­von ja ym­pä­röi­vän kult­tuu­rin vai­ku­tus edus­ta­jien­sa mu­ka­na.

Mu­siik­ki­lu­kio on jo it­ses­sään suh­teel­li­sen vi­rik­keel­li­nen ym­pä­ris­tö, joka kan­nus­taa luo­vuu­teen, mut­ta tätä voi­si li­sä­tä jär­jes­tä­mäl­lä yh­teis­tä toi­min­taa, jos­sa jou­du­taan käyt­tä­mään luo­vuut­ta. Tämä myös li­säi­si yh­teis­työ­tä, joka puo­les­taan edes­aut­taa luo­vuu­den kuk­ki­mis­ta.

Ym­pä­ris­tö, jos­sa hen­ki­lö ko­kee pai­net­ta yh­den­mu­kai­suu­teen, es­tää luo­vuut­ta. Täs­sä mu­siik­ki­lu­ki­ol­la­kin oli­si ke­hit­tä­mis­tä. Meil­lä pai­net­ta aset­taa se, että jo­kai­sen kuu­lui­si olla hy­vin yk­si­löl­li­nen ja oma­pe­räi­nen per­soo­na, teh­dä asi­oi­ta joi­ta moni muu ei tee ja niin edel­leen. Jos kui­ten­kin pai­not­tai­sim­me sitä, että mu­siik­ki­lu­ki­o­lai­nen on myös ta­val­li­nen ih­mi­nen, eikä ai­no­as­taan erit­täin oma­pe­räi­nen tai­teel­li­nen otus, pää­si­si luo­vuus pa­rem­min val­loil­leen, ja sitä kaut­ta löy­tyy myös se oma lei­ma asi­oi­hin.

Luo­van toi­min­nan mah­dol­lis­ta­mi­sek­si ih­mi­sen pi­täi­si saa­da koh­dis­tet­tua ta­voit­teet kor­ke­am­mal­le kuin joka­päi­väi­siin hen­kiin­jää­mi­seen täh­tää­viin toi­min­toi­hin. Tämä on asia, jon­ka eteen kou­lus­sam­me on vie­lä teh­tä­vää. Ai­kai­set aamu­kah­dek­san oppi­tun­nit syö­vät yö­unia, vain yksi ruo­kai­lu joko lii­an ai­kai­seen tai lii­an myö­hään päi­väs­sä pi­tää vat­san kur­ni­mas­sa, ja vie tark­kaa­vai­suu­den ai­van vää­riin asi­oi­hin. Myö­hem­min al­ka­vat oppi­tun­nit ja kou­lun päi­vit­täin tar­jo­a­ma pie­ni väli­pala, esim. jo­kin he­del­mä, oli­si­vat myös luo­vuut­ta edis­tä­viä asi­oi­ta.

Luo­va per­soo­nal­li­suus si­säl­tää pal­jon ris­ti­rii­to­ja, ja näi­den per­soo­nien kaik­kia puo­lia tu­li­si saa­da il­men­tää myös kou­lu­maa­il­mas­sa. Joi­den­kin asi­oi­den op­pi­mi­ses­sa sisäänpäinkääntyneisyys on enem­män hyö­dyk­si kuin ulospäinsuuntautuneisuus. Ope­tus­ta­po­jen tu­li­si jous­taa si­säl­tö­koh­tai­ses­ti enem­män, jot­ta näi­tä ris­ti­rii­to­ja­kin pys­tyi­si käyt­tä­mään hyö­dyk­si. Toki luo­va ih­mi­nen voi olla myös ta­sai­nen, il­man suu­rem­pia ris­ti­rii­to­ja, mut­ta moni­puo­li­sem­pi tun­tei­den ko­ke­mi­nen ja asi­oi­hin suh­tau­tu­mi­nen usein avar­taa ih­mi­sen maa­il­maa, jol­loin luo­vuus li­sään­tyy.

Ko­ko­nai­suu­te­na mu­siik­ki­lu­ki­os­ta löy­tyy pal­jon luo­vuut­ta tu­ke­via asi­oi­ta, eikä kaik­kiin py­sy­tä vai­kut­taa kou­lu­koh­tai­ses­ti niin pal­joa, kos­ka ope­tus­suun­ni­tel­mat vel­voit­ta­vat mei­tä jo­kais­ta. Tär­kein asia luo­vuu­den kan­nal­ta on sen tu­ke­mi­nen ja ih­mis­ten kan­nus­ta­mi­nen, sekä lois­ta­va, in­nos­ta­va ilma­pii­ri, mikä meil­lä jo on. Työ­tä täy­tyy vain teh­dä sen yllä­pi­tä­mi­sek­si ja moni­puo­lis­ta­mi­sek­si, jot­ta kou­lus­sam­me on jat­kos­sa­kin pal­jon luo­via yk­si­löi­tä.

Nea Miet­ti­nen

“Tär­kein asia luo­vuu­den kan­nal­ta on sen tu­ke­mi­nen ja ih­mis­ten kan­nus­ta­mi­nen, sekä lois­ta­va, in­nos­ta­va ilma­pii­ri, mikä meil­lä jo on.”

Abi­tans­si­joi­den lop­pu­ko­re­o­gra­fi­as­ta

Vuo­si­ker­to­mus2013-201419.11.2013