Kuopion Yhteiskoulu on perustettu vuonna jo 1892 ja Musiikkilukio 1968. Koulumme on kuluneina vuosikymmeninä vakiinnuttanut paikkansa valtakunnallisena musiikin ja tanssitaiteen erikoislukiona. Musiikin rinnalla tanssin opetus alkoi 1983. Siksi koulumme on myös tanssilukio. Kouluumme on hakeutunut opiskelijoita eri puolilta Suomea nimenomaan musiikin ja tanssin erityistehtävämme vuoksi. Taideaineilla on opetussuunnitelmassamme vahva osuus. Musiikkilukio on noin 220 opiskelijan valtakunnallinen musiikin ja tanssitaiteen erikoislukio.
Koulu sijaitsee Kuopion Musiikkikeskuksen välittömässä läheisyydessä, jossa toimivat Sibelius-Akatemian Kuopion osasto, Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun musiikin ja tanssin yksikkö sekä Kuopion konservatorio. Nämä musiikkioppilaitokset yhdessä Musiikkilukion kanssa muodostavat erinomaisen ja maamme oloissa ainutlaatuisen musiikin ja tanssitaiteen kouluverkoston. Oppilaitosten keskinäinen vuorovaikutus toistensa välittömässä läheisyydessä antaa monenlaisia opetusta rikastuttavia mahdollisuuksia. Kuopion kaikki lukiotkin sijaitsevat muutaman kilometrin säteellä, lähimmät vain parin korttelin päässä.
Taiteiden harrastamisella on koko elämään syvästi vaikuttava merkitys. Kulttuuri ja taide antavat elämään mielekkyyttä ja tarjoavat välineitä olemassaolon peruskysymysten ratkaisemiseen. Taiteiden avulla voi rakentaa vahvaa ja tervettä omaa identiteettiä. Kulttuuriharrastukset vaikuttavat myönteisesti ihmisen hyvinvointiin. Taide antaa eväitä maailman ymmärtämiseen, taide avaa silmiämme ja auttaa löytämään uusia mahdollisuuksia. Taiteen tärkein tehtävä on tuottaa ihmisille henkistä hyvinvointia. Taiteen elementtinä on kohdata toinen ihminen, yleisö. Taiteen avulla luodaan yhteisöllisyyttä. Näistä taiteen olemuksen määrittelyistä nousee koulumme arvomaailma.
Koulumme arvoiksi olemme määritelleet henkisen kasvun, toisesta välittämisen ja Musiikkilukion hengen. Näitä arvoja olemme selittäneet seuraavasti: ”Henkinen kasvu heijastuu oikeudenmukaisuutena, suvaitsevaisuutena ja yhteistyökykynä sekä kannustavana vuorovaikutuksena. Toisesta välittäminen näkyy keskinäisenä luottamuksena ja kunnioituksena sekä rehellisyytenä. Musiikkilukion henki merkitsee innostuneisuutta ja luovuutta sekä yhdessä tekemisen iloa.”
Koulussamme opiskelijat tuntevat voimakasta yhteenkuuluvaisuutta, vaikka ovatkin tulleet eri puolilta Suomea. Erilaisuus yhdistää. Musiikkilukiohenkeä vahvistavana tekijänä on yhteinen suuntautuminen joko musiikkiin tai tanssiin. Taideaineiden lisäksi koulumme vahvuutena on ollut kansainvälinen toiminta. Kansainvälistä yhteistyötä koulullamme on ollut eniten Venäjälle, Saksaan, Ranskaan ja Ruotsiin.
Ilkka Raninen
rehtori
Oppilaitoksen nimet
1968-1995 Kuopion Musiikkilukio
1995- Kuopion Yhteiskoulun Musiikkilukio
Oppilaitoksen ylläpitäjät
- Kuopion Musiikkilukioyhdistys ry. 31.7.1975 saakka
- Kuopion kaupunki 1.8.1975 lähtien
Rehtorit
- Pentti Paalanen 1968-1971
- Aira Laasanen 1971-1972
- Heikki Halme 1972-1982 (virkavapaana lv. 1981- 1982, sij. Kaarina Mielikäinen)
- Aira Ikäheimonen 1983-1993 (virkavapaana 1986-1989, vt. Anne-Maaret Lamminmäki)
- Ulla Hotti, va. 1993-1995
- Risto Lyytikäinen 1995-1999
- Ilkka Raninen 2000 –
Koulurakennukset
- lukuvuosi 1968-1969 Minna Canthin yhteiskoulun tiloissa
- 1969-1970 koulutiloiksi kunnostetussa Leväsen vanhainkodin entisessä navetassa
- 1970 lähtien entisestä sosiaalitoimistosta koulutiloiksi muutetussa rakennuksessa, Hapelähteenkatu 6
- 1980 lähtien lisätiloina Maljapuron koulu, Suokatu 5
- 1992 lähtien Asemakoululla, Asemakatu 3
- 1.6.1996 lähtien Kuopion Yhteiskoulun tiloissa, Minna Canthin katu 46, lisätiloina Puistokoulu, Minna Canthin katu 45
- 1.8.2011 lähtien yksissä tiloissa Kuopion Yhteiskoululla, Minna Canthin katu 46.