Vetyautoja ja musikaali Mercedes Benzistä

Tunnelmia Erasmus+ projektista Ulmista huhtikuussa

Läh­tö oli lau­an­tai­na huh­ti­kuun 18. päi­vä­nä klo 12 Kuo­pi­os­ta. Pe­ril­lä olim­me pai­kal­lis­ta ai­kaa klo 22.00. Osa majoituui per­hei­siin, osa ret­kei­ly­ma­jaan. Päi­vän aikan kier­te­lim­me Munchenissä, hil­peyt­tä he­rät­ti kol­mas­osan jää­mi­nen met­roon yh­den py­sä­kin ver­ran lii­an pit­käk­si ajak­si. On­nek­si met­ro toi­seen suun­taan tuli lä­hes vä­lit­tö­mäs­ti, jo­ten pää­sim­me kaik­ki yh­teen 5 min pääs­tä. Ai­toon musluhenkeen kuu­lui rei­pas ta­pu­tus har­hau­tu­neil­le.

Sak­sa vai­kut­ti hy­vin ke­säi­sel­tä ja iha­nal­ta pai­kal­ta.

Sun­nun­tai­na ret­kei­ly­ma­jaan ma­joit­tu­neet kä­vi­vät Munster-kir­kon tor­nis­sa. Por­tai­ta yh­teen suun­taan on rei­lut 700. Päi­väl­lä mei­dät toi­vo­tet­tiin ter­ve­tul­leik­si yh­tei­ses­sä ti­lai­suu­des­sa. Science-opis­ke­li­jat tu­tus­tui­vat lait­tei­siin, jot­ka vai­kut­ti­vat hy­vil­tä.

Science-ryh­mät ( 7 kpl) suun­nit­te­li­vat ja ra­ken­si­vat säh­kö­moot­to­ri­au­to­ja. Kus­sa­kin ryh­mäs­sä oli pää­sään­töi­ses­ti 3 sak­sa­lais­ta ja 2 suo­ma­lais­ta. Au­to­jen voi­man­läh­de on 3 AA-pa­ris­toa. Tar­koi­tuk­se­na on teh­dä toi­saal­ta mah­dol­li­sim­man hy­vin kiih­ty­vä ja toi­saal­ta mah­dol­li­sim­man hy­vin mä­keä nou­se­va auto. Sii­nä vaih­teis­ton ja vä­li­tys­ten suun­nit­te­lu on olen­nais­ta.


Tans­si­jat tree­na­si­vat ah­ke­ras­ti mu­si­kaa­lia var­ten ka­to­li­sen kir­kon seu­ra­kun­ta­sa­lis­sa n. 200 m pääs­sä kou­lus­ta. Il­lal­la pää­sim­me tu­tus­tu­maan Ulmiin. Tä­män jäl­keen lo­put­kin pääsivat per­hei­siin.

Maa­nan­tai­na oli aa­mus­ta läh­tien au­to­jen ra­ken­ta­mis­ta ja tans­si­joil­la esi­tyk­sen har­joit­te­lua. Il­lal­la oli 2 h kier­to­kä­ve­ly, jol­loin tu­tus­tuim­me Ulmiin ja Ulmin Munsteriin.

Tiis­tai­na aa­mul­la edel­leen au­to­jen ra­ken­ta­mis­ta science-ryh­mil­lä, mut­ta ilta­päi­väl­lä oli erit­täin mie­len­kiin­toi­nen bus­si­mat­ka Stutgartiin Daimler development centeriin. Siel­lä pää­sim­me vety­au­to­jen kyy­tiin ( n. 5 km) ja siel­lä myös oli laa­du­kas esi­tys vety­au­to­jen ke­hit­tä­mi­ses­tä. Valo­ku­va­ta ei luon­nol­li­ses­ti­kaan saa­nut.

Kes­ki­viik­ko­aa­mul­la 22.4 science-ryh­mil­lä oli Daimler-Benzin edus­ta­jan esi­tys vety­au­tois­ta ja nii­den ra­ken­tees­ta vie­lä tiis­tai­ta tar­kem­min. Sen jäl­keen ryh­mät sai­vat ko­keil­la pie­nen vety­au­ton toi­min­taa ke­hit­tä­mäl­lä en­sin ve­tyä au­rin­ko­pa­nee­leil­la, min­kä jäl­keen pie­net vety­au­tot liik­kui­vat vety­moot­to­rien­sa avul­la.

Sen jäl­keen mit­ta­sim­me pää­a­si­as­sa ul­ko­na au­to­jen no­peuk­sia, kiih­ty­vyyk­siä ja mäen­nou­su­ky­kyä tie­to­ko­neil­la ja an­tu­reil­la.

Tors­tai­na 23.4. Au­tot oli­vat val­miit jo­ten vain musikaallin esit­tä­jät har­joit­te­li­vat. Kornhaus-ta­lol­la po­ruk­ka ko­koon­tui alkasen klo 8 mut­ta la­vas­tei­den ym. aset­ta­mi­nen esi­tys­ti­laan vei ai­kaa niin että har­joi­tuk­set al­koi­vat vas­ta klo 9 jäl­keen. Sa­liin mah­tuu n. 600 hen­keä ylei­söä.

Tors­tai­na klo 18.30 oli science-ryh­mien pos­te­rien esit­te­ly kornhaus-ta­lon au­las­sa.

19.00 mu­si­kaa­li al­koi. Ly­hyi­den pu­hei­den, jois­ta Mat­ti piti yh­den an­si­ok­kaan, jäl­keen al­koi itse esi­tys .

Sali oli täyn­nä. Vaik­ka yh­tään kat­ko­ton­ta har­joi­tus­ta ei ol­lut ol­lut en­nen esi­tys­tä, kaik­ki su­jui hy­vin. Tans­si­jat sel­viy­tyi­vät hie­nos­ti ja sai­vat pal­jon ke­hu­ja ylei­söl­tä.

Per­jan­tai­na 24.4 oli ly­hyt ensi vuo­den suun­nit­te­lu, jon­ka jäl­keen 20 min yh­tei­nen koko porukna ta­paa­mi­nen kou­lul­la. Tä­män jäl­keen läh­dim­me Stutt­gar­tiin Mercedes Benz- mu­se­oon.

Per­jan­tai-ilta oli va­paa os­tok­sil­le ja va­rus­tau­tu­mi­sel­le läh­töön lau­an­tai-aa­mu­na 7.50.

“Ai­toon musluhenkeen kuu­lui rei­pas ta­pu­tus har­hau­tu­neil­le.”

“Tans­si­jat sel­viy­tyi­vät hie­nos­ti ja sai­vat pal­jon ke­hu­ja ylei­söl­tä.”

Vuo­si­ker­to­mus2014-201517.2.2015