Kuopion taidelukio Lumitin toinen toimintavuosi on päättynyt. Voimme sanoa onnistuneemme kahden lukion yhdistämisessä. Lukiomme on STT:n vertailussa arvioitu valtakunnassamme suomalaisista lukioista parhaaksi. STT sai tämän tuloksen vertaamalla lukioon tulleiden peruskoulun päättötodistusten numeroita kevään 2017 ylioppilaskirjoitusten tuloksiin. Tässä vertailussa opiskelijoiden arvosanat olivat pysyneet lähes samoina, kun yleensä lukioaikana peruskoulutodistukseen verrattuna putoavat.
Kiitos kuuluu tietysti koulussa ahertaneille opiskelijoille, mutta ennen kaikkea opettajillemme. Opettajakuntamme on sitoutuneita ammattilaisia, joiden työote on kannustavaa. Ehkäpä tulos kertoo myös siitä, että olemme tämän toisen toimintavuoden aikana hioutuneet kahdesta koulusta yhdeksi kouluksi, joka puhaltaa yhteen hiileen. Lopulta myös visiomme on käynyt toteen. Visionamme, jolle on myös vähän naureskeltu, on ollut vuosia: taidelukiomme on huippulukio. Nyt me viimein olemme sitä.
Vaikka koulumme on nyt menestynyt ja tulokset kertovat menestyksekkäästä toiminnasta, niin lukio on jatkuvassa kehitysliikkeessä. Osaamista ja pedagogiikkaa on kehitettävä jatkuvasti. Syksyllä 2016 käyttöön otetut uudet opetussuunnitelmat ovat ohjaamassa pedagogiikkaa siihen suuntaan, että opettaja on entistä enemmän ohjaajan ja tukijan roolissa. Opiskelija on aktiivinen tiedon hankkija. Oppimista tapahtuu yksilöoppimisen lisäksi tiimeissä. Käyttöön on otettu jatkuva arviointi, jossa meillä on vielä paljon kehitettävää.
Kuopionlahden arkkitehtuurikilpailu on saatu päätökseen toukokuussa. Voittajaksi ehdotuksista valikoitui nimimerkki Jukebox. Suunnittelutyön ovat tehneet arkkitehtitoimistot Lukkaroinen Oy Helsingistä ja maisema-arkkitehtitoimisto VSU Oy Oulusta. Maailma ja tieto ympäröivästä todellisuudesta muuttuvat koko ajan ja tulevaisuuden ennustaminen on käynyt vaikeaksi ja jopa mahdottomaksi. Tässä tilanteessa uuden koulurakennuksen rakentaminen tulevaisuuden tarpeita ajatellen tulee olemaan haasteellista, mutta samalla kiehtovaa.
Voittaneessa ehdotuksessa on toteutettu uudenlainen oppimisympäristö, jossa keskeisenä tekijöinä ovat tilojen muunneltavuus, joustavuus ja monipuolisuus. Opiskelua varten uudisrakennuksessa on paikkoja sekä suurten ryhmien yhtäaikaiselle käytölle että ryhmä-, yksilö- ja hiljaiseen työskentelyyn. Myös luokkahuoneiden ulkopuolella tapahtuva oppiminen ja sosiaaliset kohtaamispaikat ovat olennainen osa rakennusta. Opiskeluympäristön tarkoituksena on tukea opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja auttaa löytämään omat vahvuutensa. Tieto uudesta oppimisympäristöstä on toivon mukaan innostamassa meitä ja opiskelijoita luomaan uutta toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa. Suunnitelmissa on, että uusi koulurakennus olisi käytössämme syksystä 2020.
Vuosikertomus2016-201723.5.2017