Puhe Kuopion musiikkilukion 50-vuotisjuhlassa 10.11.2018
Talvella 1969 makailin kotona Imatralla olohuoneen matolla lueskelemassa. Radio oli auki, ja sieltä tuli ohjelmaa, joka sai minut höristämään korviani. Ensin kuului heleää laulua ja sitten pehmeä miesääni alkoi leppoisasti jutustellen kertoa Kuopioon edellisenä syksynä perustetusta erikoisesta koulusta, musiikkilukiosta. Äiti oli myös kuulolla ja kysyi, haluaisinko sellaiseen lukioon, ja minä siihen, että tottakai! Asia oli sillä selvä. Pääsin tuttavaperheeseen asumaan ja lukion lisäksi myös Kuopion musiikkiopistoon soittamaan huilua ja pianoa.
Syksyllä tulin pienestä Imatran kaupungista suureen Kuopioon suurin odotuksin ja yllätyin: lukio toimikin kaukana keskustasta, jossakin Leväsen navetassa! Ei auttanut katua, siihen oli tyytyminen. Navetan ovesta tultiin avaraan, pylväiden jakamaan tilaan, jossa lehmät aikanaan olivat märehtineet. Sen ympärillä oli muu-tama pienempi huone, siis luokka, ja yritin arvailla, oliko rehtorin kanslia aikaisemmin ollut vasikoiden kar-sina, talli vai ehkä sikolätti, ja oliko musiikkiluokka ehkä ollut karjakeittiö. Navetta oli maalattu sisältä valkoiseksi, eikä navetan hajua onneksi tuntunut, mutta matala se oli, lehmille mitoitettu. Navetta on purettu viime kesänä. Se jäi lyhytaikaiseksi paikaksi, jo seuraavana syksynä koulu jatkui pienessä, sokkeloisessa puu-talossa Hapelähteenkadun päässä, vankilan vieressä. Tällä hetkellä pikku talo toimii avovankilana. Meille nuorille erikoinen koulu oli seikkailu, mutta myöhemmin olen ajatellut, että vanhemmilta oli kyllä rohkea teko lähettää lapsensa maineettomaan navettakouluun. Omaa lastani tuskin olisin päästänyt!
Koulunkäynti sujui Navetta-Akatemiassa niin kuin missä tahansa koulussa, mutta kaikki oli pientä, vaatimatonta ja kotoisaa. Koulun sydän ja hengen luoja oli rehtori Pentti Paalanen, joka tassutteli ystävällisesti myhäillen oppilaiden joukossa ja opetti meille musiikkia. Sitä oli muistaakseni seitsemän tuntia viikossa, ja eri-tyisesti muistan sen, että partituurinlukua harjoiteltiin ahkerasti. Paalanen myös johti koulun orkesteria, jossa soittivat kaikki, jotka kynnelle kykenivät. Keittäjä lämmitti tupakka suupielessä einesmaksalaatikkoa tai jotain muuta einestä ruuaksi. Erikoinen ympäristö ei pitkään ihmetyttänyt, eikä mikään muukaan. Ei se, että rehtori majaili koulun pihalla asuntovaunussa, eikä sekään, että asuntoa etsiessään muutamat pojat nukkuivat – rehtorin luvalla – tilapäisesti koululla. Pojat kömpivät tukka pystyssä makuupusseistaan sinäkin aamuna, kun lukion kunnianarvoiset perustajat professori Martti Ruutu, säveltäjä Ahti Sonninen ja Kuopion musiikkiopiston rehtori Pentti Karjalainen tulivat tutustumaan uusiin tiloihin. Aamuhartaudessa eräs tuleva musiikkikasvattaja kunnioitti vieraita laulamalla virttä sitkeästi puolta sävelaskelta ylempää kuin muut. Reh-tori ei erityisemmin ilahtunut, palaute taisi olla aika kriittistä.
Minulle selvisi pian, että radio-ohjelmassa oli laulanut tyttötertsetti Matkaleenat, ja puhuja oli musiikkilu-kion ensimmäinen rehtori Pentti Paalanen, joka kantoi vastuun lukion toiminnan käynnistämisestä. Koulun markkinoimiseksi hän teki yhtyeen kanssa kiertueita ja järjesti heidät esiintymään myös radioon ja televisi-oon. Paalanen otti sen ajan median haltuun aivan suvereenisti. Keväällä 1969 satuin siis kuulemaan yhden noista radio-ohjelmista, ja se ratkaisi minun elämäni suunnan.
Kuopion musiikkilukio keräsi alkuvuosinaan oppilaita koko maasta, Lapista Helsinkiin. Ensimmäisen vuosikurssin 17 jatkavasta oppilaasta vain kolme oli Kuopiosta. Musiikkiopistoja oli 1960-luvulla vielä harvassa ja instrumenttiopettajista oli valtava pula, koska koulutusta oli vain Sibelius-Akatemiassa. Soitonopetusta oli tarjolla epätasaisesti, monin paikoin ei lainkaan. Musiikkipiireissä surtiin, että lahjakkuuksia menee hukkaan. Kuopion musiikkilukion perustajat iskivät suoraan ongelman ytimeen ja ryhtyivät parantamaan musii-kinopiskelun mahdollisuuksia. Ideana oli yhdistää soitonopiskelu ja lukiokoulu uudella tavalla. Kuooion mu-siikkiopisto olisi mukaan kuvioissa alusta lähtien, ja musiikkilukion ja musiikkiopiston yhteistyö oli vahva vetovoimatekijä. Osa oppilaista hakeutui sinne soitonopintoihin, osa sai opetuksen koulun kautta. Musiikkilu-kioon hakeutumisen syitä ei tarvinnut silloin kauan miettiä. Tässä muutaman luokkatoverini vm. 1969, ker-tomus:
”Sanoin vanhemmilleni, että menen Kuopion musiikkilukioon, tai en mene lukioon ollenkaan. Tuskin mi-nusta olisi tullut musiikin ammattilaista ilman musiikkilukiota, lähtökohdat olivat tosi heikot siellä missä asuin. Tämä avasi portit tulevaan.”
”Maailma oli 60-luvun loppupuolella hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Kävin keskikoulun tyttölyseossa, joka pullisteli ikivanhoja, tiukkoja opettajia ja sääntöjä ajalta ennen sotia. Ahdisti. Soittoharrastus oli intohi-moinen asia, joka auttoi jaksamaan. Olin päättänyt lopettaa koulun ja keskittyä soiton opiskeluun. Halusin siitä ammatin. Viimeisellä luokalla tyttölyseon musiikinopettajaksi tuli Pentti Paalanen, joka oli aloittanut samana syksynä 1968 Kuopion musiikkilukion rehtorina. Viisaan aikuisen auktoriteetilla hän lempeästi kielsi lopettamasta koulua, mutta kysyi, voisinko kenties tulla musiikkilukioon. Ajatukset suuntautuivat aivan uu-siin mahdollisuuksiin. Lupasin heti.”
”Tunsin itseni keskikoulussa erikoiseksi ja ajattelin, että musiikkilukio olisi sellainen suvaitsevainen ja vapaa-mielinen koulu, jonne hakeutuisivat luovat ja taiteelliset nuoret. Ajattelin myös, että yhteishenki olisi varmasti hyvä.”
Oma tarinani on samantapainen. Tuskin olisin uskaltanut ajatellakaan musiikkialalle lähtemistä ilman Kuo-pion musiikkilukiossa ja musiikkiopistossa saamaani oppia ja kannustusta. Muunnelman samasta teemasta kertoi lehtihaastattelussa myös tämän vuoden musiikkilukiolainen, laulaja Marjukka Tepponen. Se, mikä veti meidät pioneerit musiikkilukioon, pätee edelleen. Ensimmäisen vuosikerran musiikkilukiolainen muo-toilee asian näin: ”Jokainen musiikkilukiolainen on saattanut parhaimmillaan kokea oppivansa elämää, musiikkia, yhteisöllisyyttä, kaikkea mahdollista ja mahdotonta, josta myöhemmin on voinut olla kiitollinen. Lukioaika oli jotain, jota etukäteen ei voinut kuvitellakaan, ei olisi kyennyt edes haaveilemaan jostain niin ih-meellisestä kasvupaikasta. Ja vielä se, että kaikki oppiminen tapahtui ainutlaatuisessa ympäristössä, vaikka-kin useimmiten pienissä ja ahtaissa tiloissa, mutta ilmapiiri oli ainutlaatuisen salliva.”
Emme me alkuvuosien oppilaat mitään mallikoululaisia olleet. Olimme 1960-70-lukujen nuorten tapaan ko-vasti kantaaottavia, innokkaita keskustelemaan, äänekkäitä ja nenäkkäitä, mielestämme tosi viisaita. Suh-tauduimme opetukseen kriittisesti ja ainakin yksi lakkokin meillä oli, ruokalakko nimittäin, sen einesmaksa-laatikon takia. Siitä, miten pienillä taloudellissilla resursseilla koulu toimi, meillä oppilailla ei ollut mitään käsitystä. Musiikin ja yhtäkkiä auenneen vapauden yhdistelmä sekoitti helposti pään, ja koulunkäynti saat-toi jäädä sivuseikaksi. Yo-kirjoitusten tulokset olivat vaatimattomia, mutta monella oli jo lukioon tullessaan toive musiikkialan ammatista. Ensimmäisten vuosikertojen oppilaista lähtikin arvioni mukaan yli puolet mu-siikkialalle. Silloisia olosuhteita ajatellen tulos oli huikea, ja siihen oli lukion lisäksi osuutensa myös musiik-kiopistolla. Joukostamme kasvoi musiikinopettajia, kirkkomuusikoita, musiikkitieteen maistereita, orkesteri-muusikoita ja erityisen paljon soitonopettajia. Musiikkiopistoja perustettiin 1970-luvulla nopeaan tahtiin joka puolelle maata, ja konservatoriot aloittivat soitonopettajien kouluttamisen 1972, joten musiikkioppilaitosura oli luonteva vaihtoehto.
Meille kävi hyvin. Sukupolvemme on saanut olla luomassa ja kehittämässä suomalaista musiikkielämää ja musiikkikasvatusta sellaiseen malliin, jota on usein ihmeeksikin kutsuttu ja joka nykyäänkin voi hyvin ja uudistuu raikkaasti. Myös ne musiikkilukiolaiset, jotka hakeutuivat muille aloille, saivat evääkseen vahvan musiikin harrastuneisuuden. Musiikkikasvattajana muistutan aina, että innokkaat ja asiantuntevat harrastajat ovat itse asiassa kaiken kulttuurielämän ydin, ilman heitä ammattilaisillakaan ei tarvittaisi. Musiikkilukio täytti siis alusta lähtien tehtävänsä, mahdollisti monien unelmien toteuttamisen. 50 vuoden aikana yhä uudet oppilaspolvet ovat saaneet kokea saman, eikä loppua näy.
Vuosikertomus 2018-20193.12.2018