Opettajina: (syyslukukausi) Kerttu-Liisa Pirinen ja (kevätlukukausi) Kaisa Ritola
Kuopion taidelukio Lumitin ilmaisutaidon opiskelijat valmistivat IKEAN huoneiden inspiroimina pieniä teatterillisia kohtauksia Kuopion IKEAN huonekaluosastolle. Esitysten lähtökohtana oli tutkia erilaisia perheitä ja yhteisöjä. Viidellä erilaisella huoneella oli omat teemansa, joiden kautta perheissä ja yhteisöissä tapahtuvia ilmiöitä lähestyttiin nuorten näkökulmasta käsin. Esityksissä selvisi mm. milloin totuus tulee lapsen suusta, ketä kutsutaan keinohedelmöitetyksi hiilipommiksi, miten Joulupukin sijaiset selviytyvät tehtävistään, mitä tapahtuu, kun neljä vegaania saa lahjaksi lihamurekkeen sekä mikä yhteys on vihermobiileilla ja rautatraktoreilla. Katsojien oli mahdollista pysähtyä esitysten äärelle haluamansa hetken ajaksi ja jatkaa sitten matkaa, kun siltä tuntui.
Tammikuussa koettiin jälleen esittävän taiteen huumaa, kun teatterin lukiodiplomiesitykset täyttivät Puistokoulun Studion. Diplomiesityksissä kävi tänä vuonna ennätysmäärä katsojia ja osa katsojista joutuikin seuraamaan viimeisiä esityksiä oviaukosta käsin. Ensi vuodelle lisää esityksiä ohjelmistoon siis! Esityksiä nähtiin aina musiikkinäytelmästä komediaan, vakavasta draamasta performanssityyliseen teokseen, sekä aktivistisella otteella syntyneeseen feministiseen teokseen saakka. Ohjelmistokattaus oli laaja ja monipuolinen ja oli nähtävissä, että teatteridiplomientekijät olivat tehneet intohimoista ja uppoutuvaa työtä teostensa eteen.
Nahkatakkinen tyttö -musikaalin harjoitukset käynnistyivät toden teolla tammikuun lopussa. Bändi-, laulu-, tanssi, ja kohtausharjoituksia oli useaan kertaan viikossa ja työryhmä oli innoissaan matkalla kohti huhtikuista ensi-iltaa. Maailmalla alkoi tapahtua. Pieni viheliäinen virus matkasi ympäri Eurooppaa ja korona-epidemia oli hurjaa vauhtia vyörymässä kohti Suomea. Maaliskuun puolessa välissä koko työryhmä kokoontui ensimmäistä ja mahdollisesti viimeistä kertaa yhteen laulamaan ja soittamaan. Tunnelma oli todella haikea, sillä tässä kohdin tiesimme, että nämä tulisivat olemaan viimeiset yhteiset harjoitukset pitkään aikaan. Musikaalin kohtalo oli iso kysymysmerkki ja kaikkialla ympäröi epävarmuus ja hämmennys. Kaikki muut harjoitukset laitettiin tauolle, mutta läpimenot repliikkien osalta siirtyivät Zoom-alustalle. Tämä oli kiinnostava uusi muoto ja harjoitukset toimivat Zoomissa yllättävän hyvin. Ihmiskontakti, vuorovaikutus ja läsnäolo on kuitenkin niin suuri osa teatteritaidetta, että harjoituksissa oli usein läsnä haikeuden ja ikävän tunteita. Jäämme toiveikkaana odottamaan, josko saisimme saattaa teoksemme loppuun elokuun lopussa.
Loppukevään osalta Ilmaisutaidon etäoppitunnit tapahtuivat pääosin Zoom-alustalla. Soveltavan teatterin kurssilla mukana oli teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelija, työharjoittelija Emma Jääskeläinen Turun Amk:sta. Yhdessä Jääskeläisen kanssa Ritola suunnitteli ja toteutti Soveltavan teatterin kurssikokonaisuuden. Kurssin aikana tutustuttiin yhteisöteatteriin, näkymättömään teatteriin sekä tarinateatteriin. Kurssilla oli vierailijoina myös soveltavan teatterin ammattilaiset Anni Marin, Janne Puustinen sekä Kerttu Pyy. Vierailuluento oli inspiroiva ja opiskelijat omien sanojensa mukaan oppivat paljon uutta myös ei-niin-perinteisen-teatterin muodoista sekä työllistymismahdollisuuksista esittävän taiteen kentällä yleisesti.
Soveltavan teatterin kurssilla opiskelutunnelma oli innostava ja opiskelijat olivat äärimmäisen motivoituneita. Soveltavan teatterin kurssin lopuksi järjestettiin vielä yleisölle avoin tarinateatteriesitys Zoomissa. Esitys eteni niin, että yleisöstä halukkaat saivat kertoa tarinoitaan kesä- tai lapsuusmuistoihinsa liittyen ja niiden pohjalta opiskelija-esiintyjät esittivät tarinoita improvisoiden ja tarinateatterin eri tekniikoita hyödyntäen. Opiskelijat ylittivät kaikki odotukset uskomattoman rohkealla heittäytymisellään ja ilmaisullaan.
Tanssi ja ilmaisu-kurssi järjestettiin myös yhteisopettajuutena yhdessä tanssiopettaja Sannamaria Kuulan kanssa. Kurssi muodostui erilaisista luovista tehtävistä. Kirjoitus-, valokuvaus-, tanssi-, ilmaisu-, videotaide-, havainnointi-, kävely-, sekä kehonhuoltoharjoitusten muodossa opiskelijat tutkivat erilaisia luovuuden lähteitä. Kevät oli monille opiskelijoille rankka ja kuormittava ja tällä kurssilla opettajien fokuksessa olikin, että voisivat mahdollistaa opiskelijoille luovia hengähdyshetkiä, kuitenkaan unohtamatta taidepedagogista fokusta. Kurssilla valmistettiin videotaideteoksia, jotka toteutettiin pienryhmissä. Myös kuvataiteeseen suuntaavia harjoituksia toteutettiin kurssin aikana. Opiskelijat jaksoivat upeasti olla läsnä ja aktiivisia kurssin aikana!
Vuosikertomus 2019 - 202027.5.2020