Laulaminen on terveellistä
Laulaminen on tutkitusti hyväksi ihmiselle. Se muun muassa lisää onnellisuutta, auttaa käsittelemään tunteita, helpottaa stressiä ja kiihdyttää hyvien hormonien tuotantoa, kuten dopamiinin, joka vaikuttaa mm. muistiin ja jaksamiseen, oksitosiinin, jota sanotaan ns. sosiaali- ja empatiahormoniksi ja seratoniinin, joka on meidän ns. onnellisuushormoni. Laulaminen parantaa verenkiertoelimistön ja ruoansulatuselimistön toimintaa, vaikuttaa hengitykseemme ja sitä kautta muun muassa kehomme ja aivojemme hapensaantiin. Laulamisen ja syvähengityksen kautta voimme vaikuttaa pulssiimme. Laulaminen yhdessä luo yhteisöllisyyttä ja vaikuttaa meidän sosiaalisiin suhteisiimme. Laulaminen jopa parantaa kognitiivisia kykyjämme. Kukapa ei siis haluaisi laulaa?
Voiko koulua edes olla olemassa ilman laulua?
Laulaminen on tärkeässä roolissa lukiossamme. Ei vain musiikkilinjalla tai musiikin tunneilla vaan koko koulussamme. Mitäpä olisi Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet ilman Fredrik Paciuksen Maamme laulua? Tai Ylioppilasjuhlat ilman Gaudeamus Igitur -laulua? Tänä kummallisena koronakeväänä jäämme varmasti kaikki kaipaamaan yhdessä laulettua Suvivirttä. Voiko kesäloma alkaa ilman tuota perinteistä kevätlauluamme? Me musiikinopettajat olemme aina halunneet pitää yllä yhteislaulukulttuuria ja siitä tulemme varmasti pitämään kiinni tapahtuipa ympärillämme mitä tahansa.
Laulun opiskelu
Valtakunnallisena erikoislukiona meillä on ainutlaatuinen tilaisuus tarjota opiskelijoillemme monenlaista laulamista musiikin tuntien lisäksi. Kaikki lukiolaiset voivat osallistua koulumme yleiskuoroon, jota tänä lukuvuonna on vetänyt uusi musiikin lehtorimme Touko Raatikainen. Oman koulun poikia muuten. Tervetuloa joukkomme, Touko! Toinen, kaikille avoin kurssi on ns. Laulun perusteet -opintojakso, jossa tutustutaan instrumenttimme anatomiaan ja fysiologiaan, hengitykseen, äänihygieniaan (oman äänen hoitamiseen), rentoutumiseen, kehon huoltoon, esiintymiseen ja tutustutaan eri tyyleihin. Opintojakso on saanut suuren suosion myös ilmaisutaitolinjalaisten keskuudessa, vaikka se on erityisesti suunnattu ensimmäisenä opintokokonaisuutena solistista laulua koulussamme opiskeleville muusikoille. Monet opiskelijat ovat vuosien saatossa kertoneet, että opintojaksosta on ollut apua esimerkiksi terveystiedon ja biologian opinnoissa.
Solistinen laulu
Solistinen laulu on jo useiden vuosien ajan kasvattanut suosiotaan koulussamme. Laulua ovat tänä vuonna opettaneet musiikin lehtori Mari Koistinen sekä uutena laulunopettaja Pauliina Vuorinen. Mainittakoon, että myös hän on oman koulun tyttöjä. Laulun perusteet -opintojakson suoritettuaan musiikkilinjan opiskelijan on mahdollista saada yhteensä kaksi vuotta henkilökohtaisia laulutunteja ilmaiseksi. Ykkösten kanssa keskityttiin kevään ajan laulun perusasioihin, eli laitettiin käytäntöön Laulun perusteet -kurssilla käytyjä asioita mm. hengityksestä, laulajan asennosta ja tuen käsitteestä. Kakkosten kanssa kerättiin monipuolisesti ohjelmistoa, kerrattiin laulun perusasioita sekä syvennyttiin johonkin laulajaa itseään kiinnostavaan genreen, josta opeteltiin sen ominaispiirteitä laulutekniikan ja -tyylin avulla. Abeilla laulunopetusta oli syksyn ajan, jolloin viimeisteltiin kesäläksyjä ja täydennettiin ohjelmistoa puuttuvilla genreillä. Osan kanssa mietittiin myös omaa laulajan identiteettiä. Kakkosista ja abeista muutamat esiintyivät myös koulun Avoimissa ovissa sekä joulukonsertissa. Jotkut opiskelijat ovat olleet ahkeria ja esiintyneet myös koulumme ulkopuolella erilaisissa tapahtumissa ja juhlissa kartuttaen näin Taidelukionyhdistyksen stipendikassaa. Kiitokset teille kaikille esiintyjille tästä!
Lauluyhtyeet
Lauluyhtyeitä oli tänä lukuvuonna neljä. Stemmojen harjoittelemisen lisäksi keskittyivät kommunikoinnin ja yhteisen soinnin löytymiseen. Lauluyhtyeille oli sovittu useita esiintymisiä keväälle, mutta koronan takia kaikki peruuntui. Etäopetuksen aikana kukin lauluyhtye äänitti etänä stemmat omaan kappaleeseensa sekä lauluyhtyeiden yhteisprojektina Elastisen kappaleen “Eteen ja Ylös”.
Uusia tuulia
Etäopetus toikin omat pikku lisähaasteensa laulunopiskeluun niin meille opettajille kuin opiskelijoillekin. Alkuhämmennyksestä ja organisoinnista päästyämme saimme yksityistunnit toimimaan etäyhteyksien kautta. Käytimme sekä Teamsiä että Zoomia. Uusia haasteita opetukseen toi muun muassa se, ettemme nähneet toisiamme välttämättä kokonaan, joten kehon hallintaan ja asentoon ei pystynyt kiinnittämään samalla tavalla huomiota kuin normaaleilla kontaktitunneilla. Myös äänentoisto ja viiveet toivat omat haasteensa. Laulujen säestäminen ei onnistunut samalla tavalla kuin kontaktitunneilla, joten a cappella (säestyksettömään) -lauluun ja intonaatio- eli puhtausharjoituksiin tuli aivan uutta ulottuvuutta.
Välillä pidimme myös yhteisiä laulajien kokoontumista, joissa käsittelimme sellaisia asioita, joihin henkilökohtaisilla tunneilla ei niin paljoa jää aikaa. Näitä olivat esimerkiksi erilaiset kehon huollon menetelmät, kuten jooga ja asahi, sekä esiintymisjännitys ja erilaiset laulutekniikat. Yhdessä myös venyteltiin, hengiteltiin ja laulettiin. Nämä korvasivat ns. ryhmälaulutunnit, joita tänä lukuvuonna kokeiltiin jaksojen päättöviikoilla. Ryhmälaulutunnit ovat olleet avoimia kaikille koulumme opiskelijoille. Uskonpa, että ryhmälaulutunnit ovat tulleet jäädäkseen systeemiimme.
Tutkintoja
Osalle laulun opiskelu on erittäin tavoitteellista. Tänä lukuvuonna klassisen laulun perustaso I suorituksia Kuopion konservatoriossa on suorittanut neljä abiturienttia, Tessa Kokkonen, Laura Hämäläinen, Venla Sonninen ja Minja Bovellan. Onnittelut vielä kerran teille hienosti tehdystä työstä ja menestyksestä suorituksessanne! Tässä yhteydessä haluamme myös kiittää Kuopion konservatoriota yhteistyöstä sekä pianonsoiton opettajaamme Matti Ritvasta ansiokkaista säestyksistä! Tammikuussa pidetty harjoitusmatinea antoi varmasti lisää luottamusta tekemiseen ja ilahdutti kuulijoita monipuolisella ohjelmistolla.
Lumittaret
Koulumme toinen kuoro, tyttö- tai paremminkin nuorten naisten kuoro Lumittaret (joht. Mari Koistinen), on tänä lukuvuonna toiminut ja esiintynyt ahkerasti. Syyslukukaudella esiinnyimme koulumme Itsenäisyyspäiväjuhlassa, Avoimissa ovissa, joulukonsertissa sekä teimme pienen konserttimatkan Pieksämäelle naiskuoro IhaNaisten joulukonsertin vieraiksi. Kiitos IhaNaisille ja heidän johtajalleen, Elsi Kinnuselle, lämpimästä vastaanotosta, yhteisistä kuoronumeroista sekä herkullisesta tarjoilusta! Tällaiset yhteistyöprojektit vievät kuoron yhteishenkeä ja -sointia vauhdilla eteenpäin.
Kevätlukukaudella aloitimme uuden, suomalaisen ohjelmiston työstämisen, jota oli tarkoitus esittää muun muassa kevätkonsertissa toukokuun alussa, mutta valitettavasti koronatilanne perui sen. Mutta ei oppi hukkaan ole mennyt ja jatkamme ohjelmiston työstämistä taas seuraavana lukuvuonna. Etäkuorotunneilla pidimme henkeä yllä ja työstimme laulamisen perusasioita edelleen tulevaa varten.
Yhdessä kun lauletaan, meillä kaikilla on paljon mukavampaa!
Mari Koistinen & Pauliina Vuorinen
Vuosikertomus 2019 - 202027.5.2020