Laulun juhlaa !

Lau­la­mi­nen on ter­veel­listä

Lau­la­mi­nen on tut­ki­tus­ti hy­väk­si ih­mi­sel­le. Se muun mu­as­sa li­sää on­nel­li­suut­ta, aut­taa kä­sit­te­le­mään tun­tei­ta, hel­pot­taa stres­siä ja kiih­dyt­tää hy­vien hor­mo­nien tuo­tan­toa, ku­ten do­pa­mii­nin, joka vai­kut­taa mm. muis­tiin ja jak­sa­mi­seen, ok­si­to­sii­nin, jota sa­no­taan ns. so­si­aa­li- ja em­pa­ti­a­hor­mo­nik­si ja se­ra­to­nii­nin, joka on mei­dän ns. on­nel­li­suus­hor­mo­ni. Lau­la­mi­nen pa­ran­taa ve­ren­kier­to­e­li­mis­tön ja ruo­an­su­la­tus­e­li­mis­tön toi­min­taa, vai­kut­taa hen­gi­tyk­seem­me ja sitä kaut­ta muun mu­as­sa ke­hom­me ja ai­vo­jem­me ha­pen­saan­tiin. Lau­la­mi­sen ja syvä­hen­gi­tyk­sen kaut­ta voim­me vai­kut­taa puls­siim­me. Lau­la­mi­nen yh­des­sä luo yh­tei­söl­li­syyt­tä ja vai­kut­taa mei­dän so­si­aa­li­siin suh­tei­siim­me. Lau­la­mi­nen jopa pa­ran­taa kog­ni­tii­vi­sia ky­ky­jäm­me. Ku­ka­pa ei siis ha­lu­ai­si lau­laa?

Voi­ko kou­lua edes olla ole­mas­sa il­man lau­lua?

Lau­la­mi­nen on tär­ke­äs­sä roo­lis­sa lu­ki­os­sam­me. Ei vain mu­siik­ki­lin­jal­la tai mu­sii­kin tun­neil­la vaan koko kou­lus­sam­me. Mi­tä­pä oli­si It­se­näi­syys­päi­vän juh­lal­li­suu­det il­man Fred­rik Pa­ciuk­sen Maam­me lau­lua? Tai Yli­op­pi­las­juh­lat il­man Gau­de­a­mus Igi­tur -lau­lua? Tänä kum­mal­li­se­na ko­ro­na­ke­vää­nä jääm­me var­mas­ti kaik­ki kai­paa­maan yh­des­sä lau­let­tua Suvi­virt­tä. Voi­ko kesä­loma al­kaa il­man tuo­ta pe­rin­teis­tä ke­vät­lau­lu­amme? Me mu­sii­kin­o­pet­ta­jat olem­me aina ha­lun­neet pi­tää yllä yh­teis­lau­lu­kult­tuu­ria ja sii­tä tu­lem­me var­mas­ti pi­tä­mään kiin­ni ta­pah­tui­pa ym­pä­ril­läm­me mitä ta­han­sa.

Lau­lun opis­ke­lu

Val­ta­kun­nal­li­se­na eri­kois­lu­ki­o­na meil­lä on ai­nut­laa­tui­nen ti­lai­suus tar­jo­ta opis­ke­li­joil­lem­me mo­nen­lais­ta lau­la­mis­ta mu­sii­kin tun­tien li­säk­si. Kaik­ki lu­ki­o­lai­set voi­vat osal­lis­tua kou­lum­me yleis­kuo­roon, jota tänä luku­vuon­na on ve­tä­nyt uusi mu­sii­kin leh­to­rim­me Tou­ko Raa­ti­kai­nen. Oman kou­lun poi­kia muu­ten. Ter­ve­tu­loa jouk­kom­me, Tou­ko! Toi­nen, kai­kil­le avoin kurs­si on ns. Lau­lun pe­rus­teet -opin­to­jak­so, jos­sa tu­tus­tu­taan inst­ru­ment­tim­me ana­to­mi­aan ja fy­si­o­lo­gi­aan, hen­gi­tyk­seen, ääni­hy­gie­ni­aan (oman ää­nen hoi­ta­mi­seen), ren­tou­tu­mi­seen, ke­hon huol­toon, esiin­ty­mi­seen ja tu­tus­tu­taan eri tyy­lei­hin. Opin­to­jak­so on saa­nut suu­ren suo­si­on myös il­mai­su­tai­to­lin­ja­lais­ten kes­kuu­des­sa, vaik­ka se on eri­tyi­ses­ti suun­nat­tu en­sim­mäi­se­nä opin­to­ko­ko­nai­suu­te­na so­lis­tis­ta lau­lua kou­lus­sam­me opis­ke­le­vil­le muu­si­koil­le. Mo­net opis­ke­li­jat ovat vuo­sien saa­tos­sa ker­to­neet, että opin­to­jak­sos­ta on ol­lut apua esi­mer­kik­si ter­veys­tie­don ja bi­o­lo­gi­an opin­nois­sa.

So­lis­ti­nen lau­lu

So­lis­ti­nen lau­lu on jo usei­den vuo­sien ajan kas­vat­ta­nut suo­si­o­taan kou­lus­sam­me. Lau­lua ovat tänä vuon­na opet­ta­neet mu­sii­kin leh­to­ri Mari Kois­ti­nen sekä uu­te­na lau­lun­o­pet­ta­ja Pau­lii­na Vuo­ri­nen. Mai­nit­ta­koon, että myös hän on oman kou­lun tyt­tö­jä. Lau­lun pe­rus­teet -opin­to­jak­son suo­ri­tet­tu­aan mu­siik­ki­lin­jan opis­ke­li­jan on mah­dol­lis­ta saa­da yh­teen­sä kak­si vuot­ta hen­ki­lö­koh­tai­sia lau­lu­tun­te­ja il­mai­sek­si. Yk­kös­ten kans­sa kes­ki­tyt­tiin ke­vään ajan lau­lun pe­rus­a­si­oi­hin, eli lai­tet­tiin käy­tän­töön Lau­lun pe­rus­teet -kurs­sil­la käy­ty­jä asi­oi­ta mm. hen­gi­tyk­ses­tä, lau­la­jan asen­nos­ta ja tuen kä­sit­tees­tä. Kak­kos­ten kans­sa ke­rät­tiin moni­puo­li­ses­ti oh­jel­mis­toa, ker­rat­tiin lau­lun pe­rus­a­si­oi­ta sekä sy­ven­nyt­tiin jo­hon­kin lau­la­jaa it­se­ään kiin­nos­ta­vaan gen­reen, jos­ta ope­tel­tiin sen omi­nais­piir­tei­tä lau­lu­tek­nii­kan ja -tyy­lin avul­la. Abeil­la lau­lun­o­pe­tus­ta oli syk­syn ajan, jol­loin vii­meis­tel­tiin kesä­läk­sy­jä ja täy­den­net­tiin oh­jel­mis­toa puut­tu­vil­la gen­reil­lä. Osan kans­sa mie­tit­tiin myös omaa lau­la­jan iden­ti­teet­tiä. Kak­ko­sis­ta ja abeis­ta muu­ta­mat esiin­tyi­vät myös kou­lun Avoi­mis­sa ovis­sa sekä jou­lu­kon­ser­tis­sa. Jot­kut opis­ke­li­jat ovat ol­leet ah­ke­ria ja esiin­ty­neet myös kou­lum­me ulko­puo­lel­la eri­lai­sis­sa ta­pah­tu­mis­sa ja juh­lis­sa kar­tut­ta­en näin Tai­de­lu­ki­on­yh­dis­tyk­sen sti­pen­di­kas­saa. Kii­tok­set teil­le kai­kil­le esiin­ty­jil­le täs­tä!

Lau­lu­yh­ty­eet

Lau­lu­yh­ty­ei­tä oli tänä luku­vuon­na nel­jä. Stem­mo­jen har­joit­te­le­mi­sen li­säk­si kes­kit­tyi­vät kom­mu­ni­koin­nin ja yh­tei­sen soin­nin löy­ty­mi­seen. Lau­lu­yh­ty­eil­le oli so­vit­tu usei­ta esiin­ty­mi­siä ke­vääl­le, mut­ta ko­ro­nan ta­kia kaik­ki pe­ruun­tui. Etä­o­pe­tuk­sen ai­ka­na ku­kin lau­lu­yh­tye ää­nit­ti etä­nä stem­mat omaan kap­pa­lee­seen­sa sekä lau­lu­yh­ty­ei­den yh­teis­pro­jek­ti­na Elas­ti­sen kap­pa­leen “Eteen ja Ylös”.

Uu­sia tuu­lia

Etä­o­pe­tus toi­kin omat pik­ku lisä­haas­teen­sa lau­lun­o­pis­ke­luun niin meil­le opet­ta­jil­le kuin opis­ke­li­joil­le­kin. Alku­häm­men­nyk­ses­tä ja or­ga­ni­soin­nis­ta pääs­ty­äm­me saim­me yk­si­tyis­tun­nit toi­mi­maan etä­yh­teyk­sien kaut­ta. Käy­tim­me sekä Te­am­siä että Zoo­mia. Uu­sia haas­tei­ta ope­tuk­seen toi muun mu­as­sa se, ett­emme näh­neet toi­si­am­me vält­tä­mät­tä ko­ko­naan, jo­ten ke­hon hal­lin­taan ja asen­toon ei pys­ty­nyt kiin­nit­tä­mään sa­mal­la ta­val­la huo­mi­o­ta kuin nor­maa­leil­la kon­tak­ti­tun­neil­la. Myös ää­nen­tois­to ja vii­veet toi­vat omat haas­teen­sa. Lau­lu­jen sä­es­tä­mi­nen ei on­nis­tu­nut sa­mal­la ta­val­la kuin kon­tak­ti­tun­neil­la, jo­ten a cap­pel­la (sä­es­tyk­set­tö­mään) -lau­luun ja in­to­naa­tio- eli puh­taus­har­joi­tuk­siin tuli ai­van uut­ta ulot­tu­vuut­ta.
Vä­lil­lä pi­dim­me myös yh­tei­siä lau­la­jien ko­koon­tu­mis­ta, jois­sa kä­sit­te­lim­me sel­lai­sia asi­oi­ta, joi­hin hen­ki­lö­koh­tai­sil­la tun­neil­la ei niin pal­joa jää ai­kaa. Näi­tä oli­vat esi­mer­kik­si eri­lai­set ke­hon huol­lon me­ne­tel­mät, ku­ten joo­ga ja asa­hi, sekä esiin­ty­mis­jän­ni­tys ja eri­lai­set lau­lu­tek­nii­kat. Yh­des­sä myös ve­ny­tel­tiin, hen­gi­tel­tiin ja lau­let­tiin. Nämä kor­va­si­vat ns. ryh­mä­lau­lu­tun­nit, joi­ta tänä luku­vuon­na ko­keil­tiin jak­so­jen päät­tö­vii­koil­la. Ryh­mä­lau­lu­tun­nit ovat ol­leet avoi­mia kai­kil­le kou­lum­me opis­ke­li­joil­le. Us­kon­pa, että ryh­mä­lau­lu­tun­nit ovat tul­leet jää­däk­seen sys­tee­miim­me.

Tut­kin­to­ja

Osal­le lau­lun opis­ke­lu on erit­täin ta­voit­teel­lis­ta. Tänä luku­vuon­na klas­si­sen lau­lun pe­rus­taso I suo­ri­tuk­sia Kuo­pi­on kon­ser­va­to­ri­os­sa on suo­rit­ta­nut nel­jä abi­tu­rient­tia, Tes­sa Kok­ko­nen, Lau­ra Hä­mä­läi­nen, Ven­la Son­ni­nen ja Min­ja Bo­vel­lan. On­nit­te­lut vie­lä ker­ran teil­le hie­nos­ti teh­dys­tä työs­tä ja me­nes­tyk­ses­tä suo­ri­tuk­ses­san­ne! Täs­sä yh­tey­des­sä ha­lu­am­me myös kiit­tää Kuo­pi­on kon­ser­va­to­ri­o­ta yh­teis­työs­tä sekä pi­a­non­soi­ton opet­ta­jaam­me Mat­ti Rit­vas­ta an­si­ok­kais­ta sä­es­tyk­sis­tä! Tam­mi­kuus­sa pi­det­ty har­joi­tus­ma­ti­nea an­toi var­mas­ti li­sää luot­ta­mus­ta te­ke­mi­seen ja ilah­dut­ti kuu­li­joi­ta moni­puo­li­sel­la oh­jel­mis­tol­la.

Lu­mit­ta­ret

Kou­lum­me toi­nen kuo­ro, tyt­tö- tai pa­rem­min­kin nuor­ten nais­ten kuo­ro Lu­mit­ta­ret (joht. Mari Kois­ti­nen), on tänä luku­vuon­na toi­mi­nut ja esiin­ty­nyt ah­ke­ras­ti. Syys­luku­kau­del­la esiin­nyim­me kou­lum­me It­se­näi­syys­päi­vä­juh­las­sa, Avoi­mis­sa ovis­sa, jou­lu­kon­ser­tis­sa sekä teim­me pie­nen kon­sert­ti­mat­kan Piek­sä­mä­el­le nais­kuo­ro Iha­Nais­ten jou­lu­kon­ser­tin vie­raik­si. Kii­tos Iha­Nai­sil­le ja hei­dän joh­ta­jal­leen, Elsi Kin­nu­sel­le, läm­pi­mäs­tä vas­taan­o­tos­ta, yh­tei­sis­tä kuo­ro­nu­me­rois­ta sekä her­kul­li­ses­ta tar­joi­lus­ta! Täl­lai­set yh­teis­työ­pro­jek­tit vie­vät kuo­ron yh­teis­hen­keä ja -soin­tia vauh­dil­la eteen­päin.
Ke­vät­luku­kau­del­la aloi­tim­me uu­den, suo­ma­lai­sen oh­jel­mis­ton työs­tä­mi­sen, jota oli tar­koi­tus esit­tää muun mu­as­sa ke­vät­kon­ser­tis­sa tou­ko­kuun alus­sa, mut­ta va­li­tet­ta­vas­ti ko­ro­na­ti­lan­ne pe­rui sen. Mut­ta ei oppi huk­kaan ole men­nyt ja jat­kam­me oh­jel­mis­ton työs­tä­mis­tä taas seu­raa­va­na luku­vuon­na. Etä­kuo­ro­tun­neil­la pi­dim­me hen­keä yllä ja työs­tim­me lau­la­mi­sen pe­rus­a­si­oi­ta edel­leen tu­le­vaa var­ten.
Yh­des­sä kun lau­le­taan, meil­lä kai­kil­la on pal­jon mu­ka­vam­paa!

Mari Kois­ti­nen & Pau­lii­na Vuo­ri­nen

Vuo­si­ker­to­mus 2019 - 202027.5.2020