Omaa ääntä etsimässä
On jälleen tullut se aika lukuvuodesta, että on otettava kalenteri käteen ja ryhdyttävä selaamaan vuoden tapahtumia. Elokuusta 2021 tähän päivään on pitkä matka, lukuisia tapahtumia ja muistoja, joita haluan jakaa teille lukijoille.
Laulu on edelleen säilyttänyt vahvan aseman koulussamme. Ei liene valhetta väittää, että kaikki lukiomme opiskelijat laulavat. Laulu raikuu jokaisella musiikin tunnilla, yhteisissä juhlissamme ja koulumme käytävillä. Niin, viimeisen kerran näiden kahden puutalon, Puistokoulun ja Yhteiskoulun, käytävillä. Ehkä jopa hieman haikein sävelin. ”Jokaisella lapsella, nuorella ja aikuisella on oikeus ilmaista itseään musiikin keinoin, oppia musiikin ilmaisua ja taitoja sekä osallistua, kuunnella, luoda ja saada tietoa musiikista” (Musiikinoikeudet, Finnish Music Council). Mikä sen parempi ja luonnollinen musiikillinen ilmaisumuoto kuin oma ääni.
Tänä lukuvuonna solistista laulua on koulussamme opiskellut lähes 50 opiskelijaa. Laulun perusteet -opintojakso on edelleen lähtölaukaus kaikille solistista laulua opiskeleville. Opintojaksolla opiskellaan yhdessä muun muassa laulajan anatomiaa ja fysiologiaa, tutkitaan hengitystä ja kurkunpään toimintaa, rentoudutaan, keskustellaan tyyleistä ja esiintymisjännityksestä sekä luonnollisesti lauletaan. Tämä kehittämäni laulun ryhmäopetusmuoto on ollut opetussuunnitelmassa jo ainakin vuodesta 2008. Tänä lukuvuonna tein edellisten kolmen lukuvuoden aikana opintojaksoa opiskelleille kyselyn opintojakson tarpeellisuudesta, sisällöstä ja kokemuksista. Kysely lähetettiin Forms- kyselynä keväällä 2022 kaikkiaan noin 90 Laulun perusteet -opintojakson suorittaneelle. Siihen vastasi 42 opiskelijaa. Näistä 8 abiturienttia, 12 toisen vuoden opiskelijaa ja 22 ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Ilahduttavan suuri vastausprosentti on mielestäni osoitus siitä, että opiskelijat ovat arvostaneet opintoja ja haluavat olla mukana kehittämässä sisältöjä. Opettajana koen, että tällainen oman työn kehittäminen ja reflektointi on työtä rikastuttavaa ja välttämätöntä pedagogiikan kehittämiseksi.
Jaan tässä muutamia tuloksia kyselystä. Lisää kyselyn yksityiskohdista voi tiedustella allekirjoittaneelta.
– 26 vastaajaa piti opintojaksoa erittäin hyödyllisenä ja 16 melko hyödyllisenä vastausasteikon ollessa kuusiportainen: erittäin hyödyllinen, melko hyödyllinen, ei erityisen hyödyllinen, jokseenkin tarpeeton, ei erityisen tarpeellinen, en osaa sanoa.
– ”Onko mielestäsi tarpeellista järjestää tällaista opintojaksoa koulussa?” 41 opiskelijaa vastasi kyllä. Vain yksi opiskelija oli sitä mieltä, että henkilökohtaiset laulutunnit voisi aloittaa suoraan.
– Kun kysyttiin, ”Mitkä opintojaksolla käsitellyt asiat olivat sinusta tärkeimpiä? Valitse kolme”, tärkeimmiksi nousivat
1. Hengitys 37 opiskelijaa
2. Kehon hallinta, oman kehon tuntemus ja asento 35 opiskelijaa
3. Rentoutuminen ja sen merkitys 20 opiskelijaa
4. Äänihygienia (äänen ja kehon hoitaminen) 16 opiskelijaa
– Kun kysyttiin, ”Millaiset opiskelutavat/muodot sopivat mielestäsi parhaiten opintojakson opiskeluun. Voit valita useampia.”, eniten vastauksia saivat
1. Itse tekeminen ja kokeileminen 37 opiskelijaa
2. Keskustelut 28 opiskelijaa
3. Ryhmäpohdinnat ja ryhmätyöt 26 opiskelijaa
Muista työtapoja olivat muun muassa erilaiset opetusvideot (24), luentotyyppinen opetus ja muistiinpanojen tekeminen (15), kirjoittaminen, kuten Minä laulaja (11) ja itseopiskelu (esim. artikkelien lukeminen ja pohdintatehtävä) (3).
Kyselyn tulokset vahvistavat omia käsityksiäni ja kokemuksiani siitä, kuinka tärkeä sija taideopetuksella, itsetekemisellä ja -kokemisella, yhdessä tekemisellä ja -kokemisella ja erityisesti ajankäytöllä on. Laulun perusteet -tunneilla oppikirjanamme on oma kehomme ja äänemme. Ei kännyköitä, ei tietokoneita. Vain aikaa ja mahdollisuuksia. Ehkä lukijalle herää kysymys, mitä tallaisestä opintojaksosta voi jäädä käteen? Kun kysyin, ”Mitä asioita opintojakson käytyäsi sinulle on jäänyt mieleesi/kehoosi? Valitse kolme tärkeintä”, niin seuraavat asiat nousivat kärkeen:
1. Parempi kehontuntemus 35 opiskelijaa
2. Hengitys ja sen merkitys 27 opiskelijaa
3. Ääneni (tiedostan oman ääneni ja osaan hoitaa sitä) 20 opiskelijaa
4. Rentoutuminen (olen saanut neuvoja, miten rentoutua) 19 opiskelijaa
Eivätkö juuri nuo yllä mainitut asiat ole sellaisia, joita tämän päivän opiskelijat tarvitsevat ja kaipaavat? Ehkä lukija vielä kysyy, onko tällainen opintojakso ollenkaan tarpeellinen koulussamme? Miksi tuhlata resursseja tällaiseen ’pehmeään’ oppiaineeseen? Opiskelijoiden mielestä opintojaksolla opittuja asioita he pystyvät hyödyntämään muun muassa seuraavissa oppiaineissa: musiikki (37 vastausta), terveystieto (21), liikunta (19), biologia (15), psykologia (11) ja muut aineet, kuten kielet, matematiikka (4).
Opiskelijat kirjoittivat myös näin:
”Erityisesti opintojaksosta on ollut apua stressinhallintaan (laulamisen opiskelun lisäksi), ja rentoutumisharjoituksista on ollut minulle henkilökohtaisesti paljon hyötyä viime aikoina.”
”Tämän kurssin kohdalla aamutunnit eivät haitanneet lainkaan. Rentoutuminen ja kehon availu heti 8.10 tunnilla tuntui mahtavalta ja kyseisinä koulupäivinä jaksoin istua paremmin.”
”Todella hyödyllinen ja mielenkiintoinen kurssi ja loistava opettaja!”
”Kurssilla oppi nimen omaan laulun perusteita. Opin asennoista ja hyvän asennon tärkeydestä sekä ihmisen anatomiasta, hengistyksestä jne! Tärkeitä asioita joita tarvitsee myös muutenkin.”
”Opin että kehoni hengittää”
”opin laulun perusteiden lisäksi arkielämää hyödyntäviä asioita. opin pitämään kehostani ja äänestäni paremmin huolta.”
Samansuuntaisia asioita nousi ilahduttavasti esille myös Oma ääni -opintojakson opiskelijoilta. Tämä uuteen opetussuunnitelmaan (LOPS2021) kehitelty ilmaisutaidon opintojakso järjestettiin ensimmäisen kerran tänä lukuvuonna. Idea Oma ääni -opintojaksosta syntyi ilmaisutaidon opettaja
Kerttu-Liisan Pirisen ja musiikin lehtori Mari Koistisen yhteistyön tuloksena. Opintojakson alkupuolella käsitellään samansuuntaisesti kehoon ja ääneen liittyviä asioita kuin Laulun perusteet -opintojaksolla. Loppuosa keskittyy puheilmaisuun ja esiintymiseen.
Kummallakin opintojaksolla opiskelijat tekivät ryhmissä Huoneentauluja liittyen omaan kehoon, ääneen, hyvinvointiin ja itsensä hoitamiseen liittyvistä asioista. Tässä lukijalle kootusti opiskelijoidemme ohjeita!
Vuosikertomus2021-20222.6.2022