Ei laulaja vaieta voi

Omaa ään­tä et­si­mäs­sä

On jäl­leen tul­lut se aika luku­vuo­des­ta, että on otet­ta­va ka­len­te­ri kä­teen ja ryh­dyt­tä­vä se­laa­maan vuo­den ta­pah­tu­mia. Elo­kuus­ta 2021 tä­hän päi­vään on pit­kä mat­ka, lu­kui­sia ta­pah­tu­mia ja muis­to­ja, joi­ta ha­lu­an ja­kaa teil­le lu­ki­joil­le.

Lau­lu on edel­leen säi­lyt­tä­nyt vah­van ase­man kou­lus­sam­me. Ei lie­ne val­het­ta väit­tää, että kaik­ki lu­ki­om­me opis­ke­li­jat lau­la­vat. Lau­lu rai­kuu jo­kai­sel­la mu­sii­kin tun­nil­la, yh­tei­sis­sä juh­lis­sam­me ja kou­lum­me käy­tä­vil­lä. Niin, vii­mei­sen ker­ran näi­den kah­den puu­ta­lon, Puis­to­kou­lun ja Yh­teis­kou­lun, käy­tä­vil­lä. Ehkä jopa hie­man hai­kein sä­ve­lin. ”Jo­kai­sel­la lap­sel­la, nuo­rel­la ja ai­kui­sel­la on oi­keus il­mais­ta it­se­ään mu­sii­kin kei­noin, op­pia mu­sii­kin il­mai­sua ja tai­to­ja sekä osal­lis­tua, kuun­nel­la, luo­da ja saa­da tie­toa mu­sii­kis­ta” (Mu­sii­kin­oi­keu­det, Fin­nish Mu­sic Coun­cil). Mikä sen pa­rem­pi ja luon­nol­li­nen mu­sii­kil­li­nen il­mai­su­muo­to kuin oma ääni.

Tänä luku­vuon­na so­lis­tis­ta lau­lua on kou­lus­sam­me opis­kel­lut lä­hes 50 opis­ke­li­jaa. Lau­lun pe­rus­teet -opin­to­jak­so on edel­leen läh­tö­lau­kaus kai­kil­le so­lis­tis­ta lau­lua opis­ke­le­vil­le. Opin­to­jak­sol­la opis­kel­laan yh­des­sä muun mu­as­sa lau­la­jan ana­to­mi­aa ja fy­si­o­lo­gi­aa, tut­ki­taan hen­gi­tys­tä ja kur­kun­pään toi­min­taa, ren­tou­du­taan, kes­kus­tel­laan tyy­leis­tä ja esiin­ty­mis­jän­ni­tyk­ses­tä sekä luon­nol­li­ses­ti lau­le­taan. Tämä ke­hit­tä­mä­ni lau­lun ryh­mä­o­pe­tus­muo­to on ol­lut ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa jo ai­na­kin vuo­des­ta 2008. Tänä luku­vuon­na tein edel­lis­ten kol­men luku­vuo­den ai­ka­na opin­to­jak­soa opis­kel­leil­le ky­se­lyn opin­to­jak­son tar­peel­li­suu­des­ta, si­säl­lös­tä ja ko­ke­muk­sis­ta. Ky­se­ly lä­he­tet­tiin Forms- ky­se­ly­nä ke­vääl­lä 2022 kaik­ki­aan noin 90 Lau­lun pe­rus­teet -opin­to­jak­son suo­rit­ta­neel­le. Sii­hen vas­ta­si 42 opis­ke­li­jaa. Näis­tä 8 abi­tu­rient­tia, 12 toi­sen vuo­den opis­ke­li­jaa ja 22 en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­jaa. Ilah­dut­ta­van suu­ri vas­taus­pro­sent­ti on mie­les­tä­ni osoi­tus sii­tä, että opis­ke­li­jat ovat ar­vos­ta­neet opin­to­ja ja ha­lu­a­vat olla mu­ka­na ke­hit­tä­mäs­sä si­säl­tö­jä. Opet­ta­ja­na koen, että täl­lai­nen oman työn ke­hit­tä­mi­nen ja ref­lek­toin­ti on työ­tä ri­kas­tut­ta­vaa ja vält­tä­mä­tön­tä pe­da­go­gii­kan ke­hit­tä­mi­sek­si.

Jaan täs­sä muu­ta­mia tu­lok­sia ky­se­lys­tä. Li­sää ky­se­lyn yk­si­tyis­koh­dis­ta voi tie­dus­tel­la alle­kir­joit­ta­neel­ta.

– 26 vas­taa­jaa piti opin­to­jak­soa erit­täin hyö­dyl­li­se­nä ja 16 mel­ko hyö­dyl­li­se­nä vas­taus­as­tei­kon ol­les­sa kuu­si­por­tai­nen: erit­täin hyö­dyl­li­nen, mel­ko hyö­dyl­li­nen, ei eri­tyi­sen hyö­dyl­li­nen, jok­seen­kin tar­pee­ton, ei eri­tyi­sen tar­peel­li­nen, en osaa sa­noa.

– ”Onko mie­les­tä­si tar­peel­lis­ta jär­jes­tää täl­lais­ta opin­to­jak­soa kou­lus­sa?” 41 opis­ke­li­jaa vas­ta­si kyl­lä. Vain yksi opis­ke­li­ja oli sitä miel­tä, että hen­ki­lö­koh­tai­set lau­lu­tun­nit voi­si aloit­taa suo­raan.

– Kun ky­syt­tiin, ”Mit­kä opin­to­jak­sol­la kä­si­tel­lyt asi­at oli­vat si­nus­ta tär­keim­piä? Va­lit­se kol­me”, tär­keim­mik­si nou­si­vat

1. Hen­gi­tys 37 opis­ke­li­jaa

2. Ke­hon hal­lin­ta, oman ke­hon tun­te­mus ja asen­to 35 opis­ke­li­jaa

3. Ren­tou­tu­mi­nen ja sen mer­ki­tys 20 opis­ke­li­jaa

4. Ääni­hy­gie­nia (ää­nen ja ke­hon hoi­ta­mi­nen) 16 opis­ke­li­jaa

– Kun ky­syt­tiin, ”Mil­lai­set opis­ke­lu­ta­vat/muo­dot so­pi­vat mie­les­tä­si par­hai­ten opin­to­jak­son opis­ke­luun. Voit va­li­ta use­am­pia.”, eni­ten vas­tauk­sia sai­vat

1. Itse te­ke­mi­nen ja ko­kei­le­mi­nen 37 opis­ke­li­jaa

2. Kes­kus­te­lut 28 opis­ke­li­jaa

3. Ryh­mä­poh­din­nat ja ryh­mä­työt 26 opis­ke­li­jaa

Muis­ta työ­ta­po­ja oli­vat muun mu­as­sa eri­lai­set ope­tus­vi­de­ot (24), lu­en­to­tyyp­pi­nen ope­tus ja muis­tiin­pa­no­jen te­ke­mi­nen (15), kir­joit­ta­mi­nen, ku­ten Minä lau­la­ja (11) ja itse­o­pis­ke­lu (esim. ar­tik­ke­lien lu­ke­mi­nen ja poh­din­ta­teh­tä­vä) (3).

Ky­se­lyn tu­lok­set vah­vis­ta­vat omia kä­si­tyk­si­ä­ni ja ko­ke­muk­si­a­ni sii­tä, kuin­ka tär­keä sija tai­de­o­pe­tuk­sel­la, itse­te­ke­mi­sel­lä ja -ko­ke­mi­sel­la, yh­des­sä te­ke­mi­sel­lä ja -ko­ke­mi­sel­la ja eri­tyi­ses­ti ajan­käy­töl­lä on. Lau­lun pe­rus­teet -tun­neil­la oppi­kir­janamme on oma ke­hom­me ja ää­nem­me. Ei kän­ny­köi­tä, ei tie­to­ko­nei­ta. Vain ai­kaa ja mah­dol­li­suuk­sia. Ehkä lu­ki­jal­le he­rää ky­sy­mys, mitä tal­lai­ses­tä opin­to­jak­sos­ta voi jää­dä kä­teen? Kun ky­syin, ”Mitä asi­oi­ta opin­to­jak­son käy­ty­ä­si si­nul­le on jää­nyt mie­lee­si/ke­hoo­si? Va­lit­se kol­me tär­kein­tä”, niin seu­raa­vat asi­at nou­si­vat kär­keen:

1. Pa­rem­pi ke­hon­tun­te­mus 35 opis­ke­li­jaa

2. Hen­gi­tys ja sen mer­ki­tys 27 opis­ke­li­jaa

3. Ää­ne­ni (tie­dos­tan oman ää­ne­ni ja osaan hoi­taa sitä) 20 opis­ke­li­jaa

4. Ren­tou­tu­mi­nen (olen saa­nut neu­vo­ja, mi­ten ren­tou­tua) 19 opis­ke­li­jaa

Ei­vät­kö juu­ri nuo yllä mai­ni­tut asi­at ole sel­lai­sia, joi­ta tä­män päi­vän opis­ke­li­jat tar­vit­se­vat ja kai­paa­vat? Ehkä lu­ki­ja vie­lä ky­syy, onko täl­lai­nen opin­to­jak­so ol­len­kaan tar­peel­li­nen kou­lus­sam­me? Mik­si tuh­la­ta re­surs­se­ja täl­lai­seen ’peh­me­ään’ oppi­ai­nee­seen? Opis­ke­li­joi­den mie­les­tä opin­to­jak­sol­la opit­tu­ja asi­oi­ta he pys­ty­vät hyö­dyn­tä­mään muun mu­as­sa seu­raa­vis­sa oppi­ai­neis­sa: mu­siik­ki (37 vas­taus­ta), ter­veys­tie­to (21), lii­kun­ta (19), bi­o­lo­gia (15), psy­ko­lo­gia (11) ja muut ai­neet, ku­ten kie­let, ma­te­ma­tiik­ka (4).

Opis­ke­li­jat kir­joit­ti­vat myös näin:

”Eri­tyi­ses­ti opin­to­jak­sos­ta on ol­lut apua stres­sin­hal­lin­taan (lau­la­mi­sen opis­ke­lun li­säk­si), ja ren­tou­tu­mis­har­joi­tuk­sis­ta on ol­lut mi­nul­le hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti pal­jon hyö­tyä vii­me ai­koi­na.”

”Tä­män kurs­sin koh­dal­la aamu­tun­nit ei­vät hai­tan­neet lain­kaan. Ren­tou­tu­mi­nen ja ke­hon avai­lu heti 8.10 tun­nil­la tun­tui mah­ta­val­ta ja ky­sei­si­nä kou­lu­päi­vi­nä jak­soin is­tua pa­rem­min.”

”To­del­la hyö­dyl­li­nen ja mie­len­kiin­toi­nen kurs­si ja lois­ta­va opet­ta­ja!”

”Kurs­sil­la oppi ni­men omaan lau­lun pe­rus­tei­ta. Opin asen­nois­ta ja hy­vän asen­non tär­key­des­tä sekä ih­mi­sen ana­to­mi­as­ta, hen­gis­tyk­ses­tä jne! Tär­kei­tä asi­oi­ta joi­ta tar­vit­see myös muu­ten­kin.”

”Opin että ke­ho­ni hen­git­tää”

”opin lau­lun pe­rus­tei­den li­säk­si arki­e­lä­mää hyö­dyn­tä­viä asi­oi­ta. opin pi­tä­mään ke­hos­ta­ni ja ää­nes­tä­ni pa­rem­min huol­ta.”

Sa­man­suun­tai­sia asi­oi­ta nou­si ilah­dut­ta­vas­ti esil­le myös Oma ääni -opin­to­jak­son opis­ke­li­joil­ta. Tämä uu­teen ope­tus­suun­ni­tel­maan (LOPS2021) ke­hi­tel­ty il­mai­su­tai­don opin­to­jak­so jär­jes­tet­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran tänä luku­vuon­na. Idea Oma ääni -opin­to­jak­sos­ta syn­tyi il­mai­su­tai­don opet­ta­ja

Kert­tu-Lii­san Pi­ri­sen ja mu­sii­kin leh­to­ri Mari Kois­ti­sen yh­teis­työn tu­lok­se­na. Opin­to­jak­son alku­puo­lel­la kä­si­tel­lään sa­man­suun­tai­ses­ti ke­hoon ja ää­neen liit­ty­viä asi­oi­ta kuin Lau­lun pe­rus­teet -opin­to­jak­sol­la. Lop­pu­osa kes­kit­tyy puhe­il­mai­suun ja esiin­ty­mi­seen.

Kum­mal­la­kin opin­to­jak­sol­la opis­ke­li­jat te­ki­vät ryh­mis­sä Huo­neen­tau­lu­ja liit­ty­en omaan ke­hoon, ää­neen, hy­vin­voin­tiin ja it­sen­sä hoi­ta­mi­seen liit­ty­vis­tä asi­ois­ta. Täs­sä lu­ki­jal­le koo­tus­ti opis­ke­li­joi­dem­me oh­jei­ta!

Vuo­si­ker­to­mus2021-20222.6.2022