Tulin Musiikkilukioon töihin vuonna 2003, ja yksi tärkeä minulle annettu tehtävä oli teatteriproduktioiden ohjaaminen. Ensimmäinen vuosi olikin räväkkä avaus, sillä aikaan piti saada kaksi esitystä: toinen adventin aikaan Kaupunginteatterin studio-näyttämölle ja toinen kevääksi Työnkulmalle. Näistä hengissä selvittyäni ovat muut tulleet omalla painollaan.
Jo ensimmäinen vuosi opetti, mitä tällaisten voimainponnistusten työstäminen antaa sekä opiskelijoille että opettajalle. Pitkäjänteinen, julkiseen lopputulokseen tähtäävä työ opettaa vastuunkantoa, yhteistyötä ja pitkäjänteisyyttä – jotkut eivät tosin opi, ja joutuvat väistymään esityksestä. Musiikkiteatteri opettaa myös katsomaan esitystä ja sen rakentamista monesta eri näkökulmasta. Vaikka esiintymistilat eivät aina ole olleet puitteiltaan hienoja, on esityksiin rakennettu valot ja äänet. Olemme myös yhdessä tehneet lavastukset ja usein puvustuksenkin. Lisäksi opiskelijat saavat arvokasta kokemusta siitä, mitä yhdessä tehty pitkäjänteinen työ vaatii ja myös antaa: Joku joutuu nielemään pettymyksensä saamansa roolin kohdalla, kaikki joutuvat tinkimään vapaa-ajastaan. Syntyy sisäpiirin vitsejä ja lämmintä yhteishenkeä ja näytelmän musiikki vaivaa korvamatona vielä viikkoja viimeisen esityksen jälkeen. Ja kun tuloksena on julkinen esitys, on tekemisen laatu ja intensiteetti monesti aivan muuta kuin vaikkapa äidinkielen ryhmätyön kohdalla.
Tänä vuonna tartuimme Mari-Anni Hilanderin ehdotuksesta Peter Panin iki-ihanaan tarinaan. Kaikki lähti innostavasta Jukka Linkolan musiikista. Muokkasin tekstin erilaisten Peter Pan –kirjojen pohjalta ja sitten valitsimme runsaasta hyvien biisien valikoimasta sopivat tähän tarinaan. Roolien valinnassa piti miettiä ulkoiselta olemukseltaan ja näyttelijäntaidoiltaan sopivia ihmisiä, jotka vielä pystyisivät laulamaan rooliin kuuluvat laulut. Mielestäni onnistuimme roolituksessa hyvin, ja tekemistä löytyi kaikille 25:lle, jotka olivat kurssin valinneet.
Näyttelijöiden lisäksi mukana oli iso joukko tanssijoita – niin kakkosia kuin muutama ykkönenkin. Vanhastaan jo arvasin, että tanssit tulevat upeasti värittämään ja tuomaan eloa esitykseen. Koska meidän tanssijamme ovat taitavia koreografeja ja tunnollisia harjoittelijoita, ei lopputulosta voinut kuin mykistyen ihailla. Mukavaa oli myös se, että teimme tanssijoiden ja näyttelijöiden kanssa töitä viereisissä huoneissa. Niinpä näimme toistemme puuhia ihan alusta asti, ja kokonaisuus rakentui yhteistyössä ja vaiheittain.
Myös muusikot, 14-henkinen bändi, puursi niska limassa. Bändin treenit olivat lähes ainoastaan opiskelijoiden vapaa-ajalla, ja ihmetellä täytyy sitäkin työmoraalin ja kunnianhimon määrää, joka tuohon värikkääseen poppooseen mahtuu. Moni katsoja sanoikin koko esityksen toivoneensa, että ”kunpa ne taas kohta soittaisi ja laulaisi”!
Tämän vuoden erikoisuus oli teatteriyhteistyö. Saimme esiintyä kaupunginteatterin meiltä lainaamassa salissa, joka on tätä nykyä ammattimaisesti varusteltu teatteritila. Erityisen kiitollinen olen tekniikan avusta: meillä oli valo- ja ääniteknologia käytössä, samoin ammattilaiset niitä käyttämässä. Saimme lavastukseksi kuvaprojisointeja, jotka jo pienimuotoisemmin olivat viime vuonna käytössä. Ja mikä ihaninta – kun suunnittelin lavastuksen pystytystä pelon sekaisin tuntein, totesivat näyttömiehet: ”sano vaan mitä haluat, myö toteutetaan!”
Teatteriyhteistyöhön kuuluivat myös kaupunginteatterin näyttelijöiden vetämät kaksi näyttelijäntyön work shopia. Tämä oli tilaisuus, jonka varmasti harva saa lukiossa. Oppilaat saivat kolme erilaista näkökulmaa näyttelemiseen ja aimo annoksen itsensä ylittämisen kokemuksia.
Lopputulos olikin taas aivan huikea! Sali oli koko ajan lähes loppuunmyyty, ja kiitoksia on sadellut vielä viimeksi eilen. Katsojat kehuivat aivan erityisesti meidän monilahjakkaita oppilaitamme. Myös se teki esityksistä ainutlaatuisia, että esiintyjistä säteili viimeiselle penkkiriville asti esiintymisen ilo ja riemu! Kiitos siis kaikille asianosaisille, että teitte kanssani matkan Mikä-mikä-maahan!
Kaisa Björkbacka
Vuosikertomus2012-201330.4.2013