Vuoden musiikkilukiolainen 2012

Aija Puurtinen

Vuo­den mu­siik­ki­lu­ki­o­lai­nen (Mu­siik­ki­lu­ki­on vuo­den tai­tei­li­ja) va­lit­tiin vuon­na 2012 kah­den­nen­tois­ta ker­ran. Kun­ni­an­o­soi­tuk­sen sai täl­lä ker­taa lau­la­ja, muu­sik­ko, mu­sii­kin toh­to­ri Aija Puur­ti­nen, joka kir­joit­ti yli­op­pi­laak­si Kuo­pi­on Mu­siik­ki­lu­ki­os­ta vuon­na 1978. Jul­kis­ta­mis­ti­lai­suu­des­sa mar­ras­kuus­sa 2012 Puur­ti­nen ker­toi opis­ke­lus­taan Mu­siik­ki­lu­ki­os­sa ja vai­heis­taan sen jäl­keen sekä lau­loi blu­es­imp­ro­vi­saa­ti­on kou­lu­to­ve­rin­sa Jou­ni Ku­ro­sen sä­es­tä­es­sä pi­a­nol­la. Hän piti myös work­sho­pin Mu­siik­ki­lu­ki­on lau­la­jil­le.

Laulaja, basisti

Aija Puur­ti­nen tuli tun­ne­tuk­si psy­ke­dee­lis­tä rhythm & blu­es -mu­siik­kia esit­tä­vän yh­ty­een­sä Honey B. & T-Bones vo­ka­lis­ti­na ja ba­sis­ti­na. Hän on esiin­ty­nyt vuo­des­ta 1982 sään­nöl­li­ses­ti ko­ti­mai­sil­la rock-, jazz-, kan­san­mu­siik­ki- ja blu­es­fes­ti­vaa­leil­la, kon­ser­teis­sa sekä klu­bi­ti­lai­suuk­sis­sa, yh­teen­sä yli 3000 ker­taa. Yh­tye on teh­nyt usei­ta Poh­jois­mai­den, Keski-Eu­roo­pan ja Pohjois-Ame­ri­kan kier­tu­ei­ta. Vuo­des­ta 1986 ulko­mai­sia esiin­ty­mi­siä on ker­ty­nyt yli 500. Lau­la­ja­na Puur­ti­nen on le­vyt­tä­nyt kol­me omaa soo­lo­al­bu­mia ja esiin­ty­nyt UMO:n, Avantin, sin­fo­ni­a­or­kes­te­rei­den ja Doina Klezmerin kans­sa. Hän on myös kier­tä­nyt Eu­roop­paa Värt­ti­nän mu­ka­na.

Tutkija

Puur­ti­nen opis­ke­li Si­be­lius-Aka­te­mi­as­sa, jos­ta val­mis­tui mu­sii­kin mais­te­rik­si 1991 ja mu­sii­kin toh­to­rik­si 2010. Hä­nen väi­tös­työn­sä Circulus cantoris – Circuitio musicae (Lau­la­jan ym­py­rä – mu­sii­kin kier­to­kul­ku) oli en­sim­mäi­nen pop­mu­sii­kin alal­ta, ns. CCM-lau­la­ja­na (CCM = contemporary commercial music; pop/jazz/crossover; ns. ”ke­vyt mu­siik­ki”). Tai­teel­li­nen toh­to­rin-tut­kin­to piti si­säl­lään vii­si eri­lais­ta kon­sert­tia big band –so­lis­tis­ta poik­ki­tai­teel­li­seen nyky­mu­siik­kiin. Hän tut­ki ja näyt­ti, mi­ten ih­mi­sen omaa inst­ru­ment­tia voi­daan eri mu­siik­ki­tyy­leis­sä käyt­tää. Väi­tös­tut­ki­muk­sen jäl­keen hän on teh­nyt Post Doc -tut­ki­mus­ta uu­sis­ta vaih­to­eh­toi­sis­ta lau­lu­me­to­deis­ta 8 – 12 -vuotiaille CCM -lau­la­jil­le. Tut­ki­mus­tu­lok­si­aan hän esit­te­li loka­kuus­sa 2012 Las Vegasissa.

Pedagogi

Mu­sii­kin moni­toi­mi­nai­nen Puur­ti­nen on myös lau­lu­pe­da­go­gi, joka hal­lit­see tyy­lit ja tek­nii­kat niin klas­si­ses­ta mu­sii­kis­ta, blu­e­sis­ta, roc­kis­ta kuin kan­san­mu­sii­kis­ta. Hän on toi­mi­nut opet­ta­ja­na muun mu­as­sa Si­be­lius-Aka­te­mi­as­sa, Joen­suun kon­ser­va­to­ri­os­sa, Svenska Teaternissa, Te­at­te­ri-kor­ke­a­kou­lus­sa ja Hel­sin­gin Pop-Jazz Kon­ser­va­to­ri­os­sa. Sä­vel­tä­jä Omal­le Honey B. & T-Bones -yh­ty­eel­leen sä­vel­tä­män­sä mu­sii­kin li­säk­si Puur­ti­nen on sä­vel­tä­nyt myös elo­kuva­mu­siik­kia, klas­sis­ta ka­ma­ri­mu­siik­kia (mm. Zagros –yh­ty­eel­le), kuo­ro­mu­siik­kia (mm. Philomela –kuo­rol­le) ja mu­siik­ki­näy­tel­miä.

Muuta

Puur­ti­nen on toi­mi­nut useis­sa mu­siik­ki­alan jär­jes­töis­sä ja kil­pai­lu­jen tuo­ma­ris­tois­sa. Hän on saa­nut 2010 Tai­teen kes­kus­toi­mi­kun­nan 3000 eu­ron sä­vel­lys­apu­ra­han ja vuon­na 2011 Suo­men Kult­tuu­ri­ra­has­ton yksi­vuo­ti­sen apu­ra­han.

Lopuksi

”Mi­kään muu inst­ru­ment­ti ei pys­ty il­mai­se­maan niin pal­jon kuin lau­lu”, sa­noo Aija Puur­ti­nen. ”Se on niin hen­ki­lö­koh­tais­ta – sii­nä kuu­luu koko elä­mä.”

Anne-Maa­ret Lam­min­mäki

“Mi­kään muu inst­ru­ment­ti ei pys­ty il­mai­se­maan niin pal­jon kuin lau­lu. Se on niin hen­ki­lö­koh­tais­ta – sii­nä kuu­luu koko elä­mä.”

Muu­sik­ko Aija Puur­ti­nen

Vuo­si­ker­to­mus2012-201330.4.2013