Kohti sähköisiä ylioppilaskirjoituksia

Yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­ta on päät­tä­nyt, että säh­köi­set yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set aloi­te­taan syk­syl­lä 2016 sak­sas­sa (pit­kä ja ly­hyt oppi­mää­rä), fi­lo­so­fi­as­sa ja maan­tie­tees­sä. Säh­köis­ty­mi­nen ta­pah­tuu vai­heit­tain ja ke­vääl­lä 2019 koko tut­kin­to teh­dään ja ehkä myös ar­vi­oi­daan säh­köi­ses­ti. Tämä muu­tos vel­voit­taa lu­ki­o­ta val­mis­ta­maan op­pi­lai­ta uu­den­lai­seen ko­kee­seen. Myös opet­ta­jien on poh­dit­ta­va omaa ope­tus­taan ja asen­net­taan tie­to­ko­nei­den ja mui­den mo­bii­li­lait­tei­den hyö­dyn­tä­mi­ses­sä ope­tuk­ses­saan. tä­män muu­tok­sen tu­ek­si Mu­siik­ki­lu­kio on ol­lut mu­ka­na Kuo­pi­on lu­ki­oi­den ar­vi­oin­ti­hank­kees­sa, jon­ka tar­koi­tus on ot­taa tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa moni­puo­li­ses­ti avuk­si ope­tuk­seen.

Han­ke on laa­jen­tu­nut ku­lu­van luku­vuo­den ai­ka­na ja yhä use­am­pi opet­ta­ja on en­nak­ko­luu­lot­to­mas­ti ryh­ty­nyt ko­kei­le­maan uu­sia jut­tu­ja. Ti­lan­ne on uusi myös opet­ta­jil­le; jo­kai­sel­le ar­vi­oin­tiin ja ope­tuk­seen liit­ty­väl­le rat­kai­sul­le täy­tyy mie­les­tä­ni olla vah­va pe­da­go­gi­nen pe­rus­te­lu. Lait­teet ei­vät saa olla mu­ka­na vain sik­si, että se jo­ten­kin kuu­luu tä­hän ai­kaan ja on tren­di­käs­tä käyt­tää tie­to­ko­nei­ta osa­na ope­tus­ta. Lait­tei­den tu­li­si olla vain yksi vä­li­ne, ky­nien ja viivottimien ohel­la. Täs­sä on mie­les­tä­ni vie­lä ke­hi­tel­tä­vää – vä­lil­lä ko­neet toi­mi­vat hy­vin, vä­lil­lä huo­nos­ti. Ensi syk­sys­tä al­ka­en op­pi­lai­ta ke­ho­te­taan ot­ta­maan omia lait­tei­ta mu­kaan oppi­tun­neil­la, jol­loin tek­niik­ka, toi­vot­ta­vas­ti, siir­tyy pie­nem­pään roo­liin. Toki kou­lun ko­nei­ta voi myös käyt­tää.

Itse olen ol­lut hank­kees­sa mu­ka­na alus­ta al­ka­en. On teh­ty ko­neil­la ko­kei­ta koko internettiä hyö­dyn­tä­en tai va­lit­tu yksi sivu, jon­ne saa men­nä. Kurs­sin ai­ka­na teh­tä­viä on teh­ty esi­mer­kik­si goog­len driveen, pedanettiin ja moodleen. Vä­lil­lä opet­ta­jan laa­ti­mat teh­tä­vät ovat ol­leet on­nis­tu­nei­ta, vä­lil­lä sy­viä poh­ja­no­tee­rauk­sia. Tämä han­ke on ke­hit­tä­nyt epä­var­muu­den sie­to­ky­kyä ja vaa­ti­nut roh­keut­ta heit­täy­tyä. On­nek­si te iha­nat op­pi­laat olet­te ol­leet en­nak­ko­luu­lot­to­mas­ti mu­ka­na ja ym­mär­tä­väi­ses­ti suh­tau­tu­neet ko­kei­lui­hi­ni. Sii­tä tah­don tei­tä läm­pi­mäs­ti kiit­tää.

Tie­to­ko­nei­den käyt­tö on ol­lut mie­les­tä­ni hyvä lisä opis­ke­lus­sa ja ar­vi­oin­nis­sa. Us­kon, että se val­men­taa opis­ke­li­joi­ta jat­ko-opin­toi­hin ja työ­e­lä­mään. Sa­mal­la se pa­kot­taa opet­ta­jia päi­vit­tä­mään osaa­mis­taan ja ehkä jos­sain mää­rin myös muut­ta­maan ope­tus­ta. Se vaa­tii us­kal­lus­ta heit­täy­tyä oman mu­ka­vuus­a­lu­een ulko­puo­lel­le – tai ai­na­kin reu­na-alu­eil­le.

Vaik­ka voi­sin sa­noa, että olen jopa in­nos­tu­nut kai­kes­ta täs­tä digi­hom­mas­ta, ei se kos­kaan tule kor­vaa­maan lähi­o­pe­tus­ta. Sitä vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja yh­tei­söl­li­syyt­tä, jota on oppi­tun­neil­la, ei tul­la kos­kaan kor­vaa­maan lait­teil­la. Li­säk­si on tär­ke­ää muis­taa, että ny­kyi­set mu­siik­ki­lu­ki­o­lai­set ja vie­lä suu­rin osa ensi syk­sy­nä lu­ki­on­sa aloit­ta­vis­ta opis­ke­li­jois­ta tu­lee kir­joit­ta­maan pe­rin­tei­set yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set. Si­tä­kin on saa­ta­va har­joi­tel­la. Opis­ke­lus­sa tar­vi­taan kon­sep­te­ja, ky­niä, so­si­aa­lis­ta me­di­aa, tie­to­ko­nei­ta, tab­let­te­ja, kän­ny­köi­tä – osa­na luok­ka­o­pe­tus­ta, so­pi­vas­sa suh­tees­sa.

Heli Män­ty­lä

“Lait­tei­den tu­li­si olla vain yksi vä­li­ne, ky­nien ja viivottimien ohel­la.”

“Sitä vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja yh­tei­söl­li­syyt­tä, jota on oppi­tun­neil­la, ei tul­la kos­kaan kor­vaa­maan lait­teil­la.”

Niko Kuu­se­la, Ossi Ruo­ho ja Noo­ra Lam­pi­nen te­ke­vät bi­o­lo­gi­an teh­tä­viä kou­lun sisä­pi­hal­la

Vuo­si­ker­to­mus2012-201330.4.2013