Ylioppilastutkintolautakunta on päättänyt, että sähköiset ylioppilaskirjoitukset aloitetaan syksyllä 2016 saksassa (pitkä ja lyhyt oppimäärä), filosofiassa ja maantieteessä. Sähköistyminen tapahtuu vaiheittain ja keväällä 2019 koko tutkinto tehdään ja ehkä myös arvioidaan sähköisesti. Tämä muutos velvoittaa lukiota valmistamaan oppilaita uudenlaiseen kokeeseen. Myös opettajien on pohdittava omaa opetustaan ja asennettaan tietokoneiden ja muiden mobiililaitteiden hyödyntämisessä opetuksessaan. tämän muutoksen tueksi Musiikkilukio on ollut mukana Kuopion lukioiden arviointihankkeessa, jonka tarkoitus on ottaa tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti avuksi opetukseen.
Hanke on laajentunut kuluvan lukuvuoden aikana ja yhä useampi opettaja on ennakkoluulottomasti ryhtynyt kokeilemaan uusia juttuja. Tilanne on uusi myös opettajille; jokaiselle arviointiin ja opetukseen liittyvälle ratkaisulle täytyy mielestäni olla vahva pedagoginen perustelu. Laitteet eivät saa olla mukana vain siksi, että se jotenkin kuuluu tähän aikaan ja on trendikästä käyttää tietokoneita osana opetusta. Laitteiden tulisi olla vain yksi väline, kynien ja viivottimien ohella. Tässä on mielestäni vielä kehiteltävää – välillä koneet toimivat hyvin, välillä huonosti. Ensi syksystä alkaen oppilaita kehotetaan ottamaan omia laitteita mukaan oppitunneilla, jolloin tekniikka, toivottavasti, siirtyy pienempään rooliin. Toki koulun koneita voi myös käyttää.
Itse olen ollut hankkeessa mukana alusta alkaen. On tehty koneilla kokeita koko internettiä hyödyntäen tai valittu yksi sivu, jonne saa mennä. Kurssin aikana tehtäviä on tehty esimerkiksi googlen driveen, pedanettiin ja moodleen. Välillä opettajan laatimat tehtävät ovat olleet onnistuneita, välillä syviä pohjanoteerauksia. Tämä hanke on kehittänyt epävarmuuden sietokykyä ja vaatinut rohkeutta heittäytyä. Onneksi te ihanat oppilaat olette olleet ennakkoluulottomasti mukana ja ymmärtäväisesti suhtautuneet kokeiluihini. Siitä tahdon teitä lämpimästi kiittää.
Tietokoneiden käyttö on ollut mielestäni hyvä lisä opiskelussa ja arvioinnissa. Uskon, että se valmentaa opiskelijoita jatko-opintoihin ja työelämään. Samalla se pakottaa opettajia päivittämään osaamistaan ja ehkä jossain määrin myös muuttamaan opetusta. Se vaatii uskallusta heittäytyä oman mukavuusalueen ulkopuolelle – tai ainakin reuna-alueille.
Vaikka voisin sanoa, että olen jopa innostunut kaikesta tästä digihommasta, ei se koskaan tule korvaamaan lähiopetusta. Sitä vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä, jota on oppitunneilla, ei tulla koskaan korvaamaan laitteilla. Lisäksi on tärkeää muistaa, että nykyiset musiikkilukiolaiset ja vielä suurin osa ensi syksynä lukionsa aloittavista opiskelijoista tulee kirjoittamaan perinteiset ylioppilaskirjoitukset. Sitäkin on saatava harjoitella. Opiskelussa tarvitaan konsepteja, kyniä, sosiaalista mediaa, tietokoneita, tabletteja, kännyköitä – osana luokkaopetusta, sopivassa suhteessa.
Heli Mäntylä
Vuosikertomus2012-201330.4.2013