Toimintakulttuuri on käytännön tulkinta lukion opetus- ja kasvatustehtävästä. Se tulee näkyväksi yhteisön kaikessa toiminnassa ja sen jäsenten tavassa kohdata toinen toisensa. Lukio on oma koulutusmuotonsa, ja jokaisella lukiolla on omanlaisensa toimintakulttuuri. Paikallisen opetussuunnitelman eri osat konkretisoituvat lukion toimintakulttuurissa. Toimintakulttuuri sisältää sekä tiedostettuja että tiedostamattomia tekijöitä, jotka heijastuvat oppilaitoksen toimintaan.
Toimintakulttuurin tulee tukea opiskelijan omaa aktiivisuutta ja yhteisöllistä toimintaa. Sen tulee edistää jokaisen opiskelijan mahdollisuuksia osallistua lukion opiskeluympäristön ja yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseen. Lukion opetussuunnitelman perusteissa korostetaan toimintakulttuuria, joka luo myönteistä asennetta, innostaa oppimiseen ja edistää kestävää tulevaisuutta. Toimintakulttuuria kehitetään yhdessä opiskelijoiden, huoltajien, lukion koko henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Toimintakulttuurin kehittämisen ja arvioinnin periaatteet, erityiset koulutustehtävät sekä mahdolliset paikalliset painotukset kuvataan paikallisessa opetussuunnitelmassa.
Toimintakulttuurin kehittämisen lähtökohtana ovat seuraavat teemat: oppiva yhteisö, osallisuus ja yhteisöllisyys, hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus sekä kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus.
Kuopion lukioiden toimintakulttuuri
Kuopion lukiokoulutusta leimaa kiinteä yhteistyö: kuusi päivälukiota ja yksi aikuislukio muodostavat yhden yhteisen kokonaisuuden. Yhteistyö ilmenee yhteisenä toimintakulttuurina, yhteisinä toimintatapoina ja osin yhteisenä kurssitarjottimena.
Lukioilla on seuraavia valtakunnallisia erityistehtäviä ja painotuksia, jotka ohjaavat niiden toimintakulttuuria.
Erityisen tehtävän lukiot:
- Kuopion klassillinen lukio: urheilulinja
- Kuopion Lyseon lukio: IB-linja
- Kuopion taidelukio Lumit: musiikkilinja, tanssilinja
Painotukset:
- Kuopion taidelukio Lumit: ilmaisutaitolinja
- Nilsiän lukio: alppilinja
- Kallaveden lukio: kansainvälisen liiketoiminnan linja
Toimintakulttuurin toteutumista arvioidaan lukuvuosittain CAF-arvioinneilla ja opiskelijakyselyillä. Lukioissa toteutetaan opiskelijoille tulokysely, olokysely ja päättökysely. Lisäksi toteutetaan kyselyjä huoltajille ja lukioiden yhteistyökumppaneille.
Toimintakulttuuria kehitetään arvioinneista ja kyselyistä saadun palautteen ja tulosten perusteella. Tulosten oppilaitoskohtaiset käsittelytavat määritellään oppilaitosten vuosisuunnitelmissa.
Kuopion lukioissa tehdään aktiivisesti yhteistyötä kulttuuri- ja tutkimuslaitosten sekä työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Lukioiden yhteistyökumppaneita ovat paikalliset toisen asteen oppilaitokset, ammattikorkeakoulut, Itä-Suomen yliopisto, Kuopion konservatorio sekä muut oppilaitokset. Lisäksi yhteistyötä tehdään esimerkiksi kaupunginorkesterin, kirjaston, teatterien ja museoiden kanssa. Yhteistyön muotoja tarkennetaan oppilaitoskohtaisissa kirjauksissa ja lukuvuosittain oppilaitosten lukuvuosisuunnitelmissa.
Yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja osallisuutta tuetaan lukioissa esimerkiksi opiskelijakuntatoiminnalla, erilaisella tutortoiminnalla ja yhteistyöllä huoltajien kanssa.
Opintojaksojen suunnittelulla tuetaan opiskelijoiden hyvinvointia ja jaksamista, esimerkiksi vähentämällä päällekkäistä työtä.
Kiusaamiseen, häirintään ja epäasialliseen käytökseen puuttumisen toimintamallit on määritelty tarkemmin suunnitelmassa opiskelijan suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
Oppiva yhteisö
Kuopion lukioissa edistetään koko yhteisön tavoitteellista oppimista ja työskentelyä. Ilmapiiri tehdään turvalliseksi ja välittäväksi, ja toiminta on opiskelijalähtöistä.
Opiskelijoiden erilaiset tavat oppia huomioidaan ja niitä tuetaan vahvistavien käytänteiden avulla. Tukena opiskelussa ja jaksamisessa on koko kouluyhteisö. Yhteistyö ja vuorovaikutus huoltajien kanssa on jatkuvaa (esim. Wilma, huoltajien illat).
Jatkuva oppiminen näkyy myös kansallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä muiden oppilaitosten ja koulutusasteiden, kulttuuri- ja tutkimuslaitosten sekä työ- ja elinkeinoelämän kanssa esim. vierailujen ja yhteisprojektien järjestämisenä. Näin opiskelijaa ohjataan aktiiviseksi toimijaksi ja oppijaksi yhteiskuntaan ja globalisoituneeseen maailmaan. Tässäkin käytetään digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia yhteisöllisessä oppimisessa.
Kuopion taidelukio Lumitin toimintaa leimaa erilaisten produktioiden, kuten konserttien, musikaalien, tanssiesitysten ja näytelmien valmistaminen ja esittäminen koulussa ja koulun ulkopuolella. Koulussa julkistetaan vuosittain Vuoden taidelukiolainen, joka on kansallisesti merkittävän uran luonut entinen koulumme opiskelija.
Taidelukio Lumit tekee yhteistyötä Kuopion lukioiden lisäksi Kuopion Konservatorion ja Savonia Ammattikorkeakoulun kanssa. Taidelaitoksista yhteistyötä tehdään Kuopion kaupunginteatterin ja Kuopion kaupunginorkesterin kanssa. Taidelukio Lumit on myös kaupunginorkesterin kummikoulu. Tanssissa yhteistyötä tehdään myös Tanssiteatteri Minimin, Kuopion Tanssiopiston sekä Itä-Suomen tanssin aluekeskuksen kanssa. Lumit tekee vahvaa yhteistyötä myös kansainvälisesti tunnettujen Kuopion Tanssii ja Soi sekä Anti-Festival toimijoiden kanssa. Valtakunnallisesti tärkeä yhteistyötaho on musiikkilukioiden muodostama verkosto. Yhteistyötä tehdään perusopetuksen musiikkiluokkien sekä kolmannen sektorin toimijoista Setlementti Puijolan kanssa.
Koulumme tärkeänä yhteistyökumppanina ja tukena on Kuopion taidelukioyhdistys ry. Yhdistyksen ylläpitämästä rahastosta jaetaan mm. stipendejä ja tuetaan opiskelijoiden opintomatkoja.
Koulusta tehdään vierailuja esimerkiksi museoihin, kirjastoon ja käräjäoikeuteen. Koulussa pidetään asiantuntijaluentoja.
Kaikki opiskelijat ja opettajat tapaavat jokaisen jakson alussa kouluntunnilla, jossa tiedotetaan kouluun liittyvistä asioista ja seurataan opiskelijoiden tuottamia tuotoksia taiteen ja tieteen alalta.
Kansainvälinen toiminta on osa koulumme toimintakulttuuria, jonka kautta opiskelijat saavat arvokasta kokemusta ja mahdollisuuden verkostoitua rajojemme sisällä ja ulkona.
Huoltajiin pidetään yhteyttä säännöllisesti. Tässä hyödynnetään digitaalisia yhteysmahdollisuuksia.
Osallisuus ja yhteisöllisyys
Kaikissa Kuopion lukioissa toimii aktiivinen opiskelijakunta, jonka hallituksen jäsenet valitaan demokraattisilla vaaleilla. Opiskelijakunnan tehtävänä on omalta osaltaan aktivoida koulun toimintakulttuuria esimerkiksi järjestämällä kaikille opiskelijoille suunnattuja tapahtumia.
Ensimmäisen vuoden opiskelijoita perehdytetään koulun opiskeluympäristöön ja toimintakulttuuriin aktiivisella tutortoiminnalla. Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus hakeutua tutortoimintaan. Kouluissa järjestetään myös kyselyjä, joissa jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa koulun toimintakulttuuriin.
Kuopion lukioissa opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa aktiivisen kansalaisen passi, jonka avulla opiskelija osoittaa toimintansa ja aktiivisuutensa suhteessa yhteiskuntaan. Passin suorittamisesta opiskelija saa opintopisteitä.
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä toteutetaan Kuopion lukioissa tekemällä aktiivisesti yhteistyötä paikallisten kulttuuri- ja tutkimuslaitosten sekä työ- ja elinkeinoelämän kanssa.
Ryhmänohjauksessa pyritään harjaannuttamaan sekä yhteisöllisiä toimintatapoja ryhmän sisällä että kartoittamaan yksilöllisiä tarpeita ryhmänohjaajan haastatteluissa.
Kuopion taidelukio Lumitissa osallisuuden ja yhteisöllisyyden mahdollisuuksia tehdään näkyväksi kouluarjessa.
Opiskelijakunnan hallituksen lisäksi järjestäytyneeseen opiskelijakuntatoimintaan kuuluu erilaisia ryhmiä, jotka osallistuvat mm. tapahtumien järjestämiseen. Opiskelijoita on myös mukana opettajakunnan tiimeissä (mm. kestävän kehityksen tiimi). Opiskelijakunnan vuosikokouksen ja muun päätöksenteon tapoja käydään läpi etukäteen ja tehdään ymmärrettäväksi esimerkiksi osana yhteiskuntaopin opetusta. Opiskelijakunnan päätöksentekoon liittyvät dokumentit ovat helposti ja avoimesti saatavissa.
Opiskelijakunnan hallituksen edustajat ovat lähtökohtaisesti mukana opettajainkokouksissa ja koko koulua koskevassa suunnittelussa. Tutortoiminta auttaa aloittavia opiskelijoita. Tutoreita ohjaavat opettajat rekrytoivat vanhemmista opiskelijoista tutoreita. Tutoreita koulutetaan ja heidän työskentelyään ohjataan ohjaavien opettajien toimesta. Alkuvaiheessa olevat opiskelijat saavat vertaistukea ja tutustuvat ainakin joihinkin vanhempiin opiskelijoihin. Tutortoimintaan on perinteisesti kuulunut sekä ryhmänohjausryhmien tutorointia että yhteisten tilaisuuksien järjestämistä.
Ensimmäisenä opintovuonna ykkösille järjestetään opintojaksoja siten, että oma ryhmä tulee tutuksi useamman aineen kautta. Ensimmäiseen jaksoon suunnitellaan myös oman ryhmänohjaajan opettama opintojakso.
Taidelinjojen opetuksen kuuluu oleellisesti esitysten ja tapahtuminen järjestäminen. Tällaisia ovat olleet muun muassa teatteriproduktiot (“proggis”), tanssijoiden sooloesitykset, “spektaakkeli”, bändikatselmus ja Lumit Rock, sekä vuotuis- ja juhlakonsertit. Tilaisuuksissa on yleisönä ensisijaisesti koulun omaa väkeä, mutta niistä järjestetään myös avoimia yleisötilaisuuksia. Varmistetaan, että mahdollisimman monella opiskelijalla on mahdollisuus osallistua näihin. Järjestetään myös muille kuin taidelinjojen opiskelijoille kanavia osallistua tilaisuuksien toteuttamiseen ja järjestelyihin.
Koulumme vanhoihin perinteisiin kuuluvat Clubissimot eli Klubbarit on opiskelijoiden yhteinen ohjelmallinen illanvietto. Klubbareissa on ollut erilaisia taiteellisia ja viihteellisiä esityksiä, toteutuksesta ovat vastanneet opiskelijat itse ja niitä on saatettu järjestää neljäkin lukuvuoden aikana.
Paikallista yhteistyötä koulun ulkopuolisiin toimijoihin vahvistetaan esimerkiksi vierailuilla ja vierailijoilla.
Osallisuutta “ajassa” voidaan luoda järjestämällä ajankohtaisiin ilmiöihin tutustuttavia tapahtumia, kuten vaalipaneeleita vaalivuosina.
Hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus
Kuopion lukioissa toimitaan avoimesti, toisista välittäen ja arvostaen. Opiskelijoita ohjataan kiinnittämään huomiota liikunnan, levon ja ravinnon merkitykseen. Nämä kolme osa-aluetta ovat tärkeitä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Kouluruokailussa korostetaan terveydellisiä seikkoja ja sosiaalisia näkökohtia sekä huomioidaan ruokahävikin vähentämistä.
Opiskelijat ovat mukana kehittämässä lukioihin toimintamalleja, joilla edistetään kestävän elämäntavan toteutumista.
Opiskelijan hyvinvoinnin tukemiseksi järjestetään opiskeluhuoltoa, jossa tukena toimivat koulupsykologi, koulukuraattori, erityisopettaja ja opinto-ohjaajat sekä ryhmänohjaajat.
Kuopion lukioissa käytetään myös erilaisia hyvinvointia tukevia tietoteknisiä sovelluksia.
Kuopion taidelukio Lumitissa luodaan viihtyisä, turvallinen ja rauhallinen oppimisympäristö kaikille opiskelijoille ja henkilöstölle kiinnittämällä huomiota yleiseen siisteyteen ja järjestykseen. Jokainen ottaa vastuun omasta toiminnastaan päivittäin ja kaikessa.
Opetuksessa edistetään suvaitsevaa ja avointa ilmapiiriä. Useissa oppiaineissa lähtökohtana on, että opiskelijoilla olisi sama aineenopettaja ensimmäisenä opiskeluvuonna. Tällä vahvistetaan opiskelijoiden ryhmäytymistä ja luottamusta opiskelijoiden ja henkilökunnan välille. Opiskelijoita kannustetaan toimimaan yhteistyössä kaikkien kanssa. Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus ovat koulumme ensisijaisia arvoja.
Oppituntien aikana fyysiseen hyvinvointiin kiinnitetään huomiota muun muassa lisäämällä monipuolisia opetusmenetelmiä, lisäämällä liikkumista niin oppituntien kuin koulupäivän aikana ja tuomalla muita aktiviteetteja tunneille.
Lumitissa autetaan opiskelijaa tunnistamaan tukipalvelun tarve ja miten tuen piiriin tarvittaessa pääsee. Koulumme tarjoaa opiskelijoille matalan kynnyksen konkreettista tukea pajatoiminnan muodossa eri oppiaineissa.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Kuopion lukioissa kiusaamiseen, häirintään ja epäasialliseen käytökseen puuttumisen toimintamallit on määritelty tarkemmin Kuopion lukioiden tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa sekä suunnitelmassa opiskelijan suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.
Sukupuolitietoisuus (sukupuolisensitiivisyys) huomioidaan siten, että kaikkia opiskelijoita, henkilöstön jäseniä ja vierailijoita kohdellaan yhdenvertaisesti ja kunnioittavasti huolimatta heidän sukupuolestaan tai sukupuolen ilmaisustaan. Sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun kohdistuvaa syrjintää ja väheksyntää tai sukupuoleen perustuvaa ja seksuaalista häirintää ei hyväksytä.
Koulutus- ja uraohjauksessa ei ohjata sukupuolittuneisiin valintoihin.
Kuopion taidelukio Lumitissa opiskelijoita kannustetaan avarakatseisuuteen ja suvaitsevaisuuteen arkielämän kohtaamisissa. Tasa-arvo on koko kouluyhteisön yhteinen päämäärä, joka läpileikkaa kaikkia koulun toimintoja. Moninaisuuteen suhtaudutaan hyväksyvästi, ja jokaisen erityistarpeita tuetaan mahdollisuuksien mukaan.
Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus
Kuopion lukioissa pyritään huomioimaan oman maan kulttuuri- ja kieliperinnön lisäksi taustaltaan eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta. Kaikissa Kuopion lukioissa on monipuolista kansainvälistä toimintaa opiskelijavaihdon ja muiden eri kansainvälisyyshankkeiden myötä.
Opetuksessa kiinnitetään erityistä huomiota eri tieteenalojen kielen, kuvien ja käsitteistön hallintaan sekä monilukutaitoon. Opiskelija harjaantuu myös sanallistamaan tekemäänsä ja kokemaansa.
Vieraskielisten opiskelijoiden kotoutumista tuetaan vahvistamalla opetuskielen hallintaa osana kaikkien oppiaineiden opetusta ja oppilaitoksen muuta toimintaa.
Kuopion taidelukio Lumitissa tarjotaan mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön kansainvälisten hankkeiden, esimerkiksi syksyllä 2020 käynnistyneen Erasmus + -ohjelmaan kuuluvan Itämeri-hankkeen myötä. Lukiolla jatkuu myös pitkäaikainen yhteistyö jönköpingiläisen lukion ja konservatorion kanssa. Sekä koulun arki että kansainvälinen toiminta tarjoaa mahdollisuuksia yleis- ja taidelinjalaisten kohtaamiseen. Kutsumme mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiä vierailijoita kouluumme eri oppiaineiden tunneille. Tunneilla kansainvälisyyttä lisää myös vaihto-opiskelijat sekä vaihdossa olleiden omien opiskelijoiden kokemukset.
Opetuksessa kiinnitetään erityistä huomiota eri tieteenalojen kielen hallintaan ja monilukutaitoon. Taideaineissa opiskelija harjaantuu myös sanallistamaan tekemäänsä ja kokemaansa ja oppii alan erityiskäsitteitä.
(LOPS 2021)
Kuopion taidelukio LumitOpinto-opas 2022-2023 ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoille8.11.2021