Kestävän kehityksen tiimi toiminnassa
Kestävän kehityksen tiimi on toiminut Lumitissa nyt kaksi lukuvuotta. Tiimissä opettajajäseninä ovat näinä kahtena lukuvuotena toimineet Kaisa Heikkinen, Riitta Renvall ja Jaakko Rautiainen. Tiimin toimintaan kysyttiin opiskelijakunnan hallituksesta kiinnostuneita opiskelijoita edellisenä lukuvuonna, jolloin mukaan tulivat Venla Soininen ja Anetta Kukkonen. Opiskelijat ovat osallistuneet tiimipalavereihin ja olleet yhteyshenkilöinä opiskelijakunnan hallitukseen.
Kuopion kaikissa lukioissa aloitettiin syksyllä Opetushallituksen rahoittama hanke “Aktiivisen kansalaisen passi”. Hankkeessa pyritään kannustamaan opiskelijoita yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen Agenda 2030:n pohjalta. Mikäli opiskelija dokumentoi ja raportoi omaa toimintaansa riittävällä tasolla, saa hän toiminnastaan todistuksen ja kurssimerkinnän. Koulussamme passia aloitti tekemään kuusi opiskelijaa ja tällä hetkellä valmiina on yksi. Aktiivisen passin toiminta jatkuu syksyllä. Oheisella videolla kaksi opiskelijaamme kertoo omista “Aktiivisen kansalaisen passi” -töistään.
Kierrätyspisteet
Lukuvuoden alussa järjestettiin kierrätyspisteet Yhteiskoulun ja Puistokoulun käytäville opiskelijoiden käyttöön. Yhteiskoululla pisteitä on kolme: juhlasalin aulassa, opettajanhuoneen käytävällä sekä vanhan siiven eteisessä. Puistokoululla on yksi piste käytävällä luokkien P5 ja P6 välissä. Jokaisessa kierrätyspisteessä on erilliset astiat bio-, lasi-, metalli-, muovi- ja kartonkijätteelle sekä palautuspulloille ja -tölkeille.
Venla valmistelemassa kierrätysastioita. Kuva Jaakko Rautiainen
Joulukuun alussa Venla Soininen tiedotti kouluntunnilla jätteiden lajittelusta. Tiedotuksessa huomioitiin, millaista kierrätyskelpoista jätettä lukiolaisilla yleensä tulee koulupäivien aikana. Kierrätyksen toimivuudessa on huomattu kevätlukukauden aikana ongelmia ja toimivuus vaatiikin seuraavana lukuvuonna edelleen tiedotusta ja ohjausta.
Uudisrakennuksen suunnitteluun tiimi toi ajatuksiaan lajittelun järjestämiseksi. Arkkitehtitoimiston sisustusarkkitehdin kanssa vaihdoimme syyslukukaudella viestejä lajittelupisteiden koosta ja sijainnista.
Ruokahävikki
Kestävän kehityksen tiimissä olimme huolissamme kouluruokailun ruokahävikistä. Opiskelijat ruokailivat lukujärjestyksen mukaisesti joko Nuorisokeskuksella tai Lyseolla. Ruokahävikkiä todettiin molemmissa ruokailupisteissä. Seurannan tuloksena järjestimme Lyseon kestävän kehityksen tiimin kanssa yhteisen palaverin, jossa yhdessä opiskelijajäsenten kanssa pohdimme erilaisia keinoja hävikin vähentämiseksi.
Itämeri-teema
Lukuvuonna 17-18 yleisaineiden tiimi ideoi Itämeri-teemaa yhdeksi oppiainerajat ylittäväksi teemaksi koulun toimintaan. Itämeri-teemaa on sen jälkeen haluttu ylläpitää osaltaan kestävän kehityksen tiimin toiminnassa, koska kaikki Itämeren valuma-alueella asuvat vaikuttavat valinnoillaan Itämeren, meidän meremme, tilaan.
Virolahti, Itäinen Suomenlahti toukokuussa 2020. Kuva Riitta Renvall
Syyslukukauden aikana mietittiin jälleen Itämeri-teeman esilletuontia. NEST-keskuksesta kysyttiin kiinnostustamme lähteä mukaan kansainväliseen Itämeri-hankkeeseen. Kevätlukukaudella kestävän kehityksen tiimin opettajat osallistuivatkin Itämeri-hankehakemuksen laatimiseen yhdessä kansainvälisyysasioista vastaavien opettajien kanssa. Tässä vaiheessa ei ole vielä tietoa, miten hakemukselle kävi ja odottelemme tietoa siitä syyslukukauden alkuun mennessä.
Kestävän kehityksen ohjelma
Kestävän kehityksen ohjelmaa on laadittu edellisen ja kuluneen lukuvuoden aikana. Ohjelman laatimiseksi opiskelijat, opettajat ja muu henkilökunta vastasivat kyselyihin, joissa kartoitettiin toteutuvia sekä jatkossa huomioitavia kestävän kehityksen näkökohtia. Koulun sivuilla Kestävän kehityksen ohjelma on kokonaisuudessaan luettavana. Ohjelman pohjalta kestävän kehityksen tiimi tekee lukuvuosittaisen toimintasuunnitelman.
.
Vuosikertomus 2019 - 202027.5.2020