Kestävä kehitys

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tii­mi toi­min­nas­sa

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tii­mi on toi­mi­nut Lu­mi­tis­sa nyt kak­si luku­vuot­ta. Tii­mis­sä opet­ta­ja­jä­se­ni­nä ovat näi­nä kah­te­na luku­vuo­te­na toi­mi­neet Kai­sa Heik­ki­nen, Riit­ta Ren­vall ja Jaak­ko Rau­ti­ai­nen. Tii­min toi­min­taan ky­syt­tiin opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­ses­ta kiin­nos­tu­nei­ta opis­ke­li­joi­ta edel­li­se­nä luku­vuon­na, jol­loin mu­kaan tu­li­vat Ven­la Soi­ni­nen ja Anet­ta Kuk­ko­nen. Opis­ke­li­jat ovat osal­lis­tu­neet tii­mi­pa­la­ve­rei­hin ja ol­leet yh­teys­hen­ki­löi­nä opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­seen.

Kuo­pi­on kai­kis­sa lu­ki­ois­sa aloi­tet­tiin syk­syl­lä Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­ma han­ke “Ak­tii­vi­sen kan­sa­lai­sen pas­si”. Hank­kees­sa py­ri­tään kan­nus­ta­maan opis­ke­li­joi­ta yh­teis­kun­nal­li­seen ak­tii­vi­suu­teen Agen­da 2030:n poh­jal­ta. Mi­kä­li opis­ke­li­ja do­ku­men­toi ja ra­por­toi omaa toi­min­taan­sa riit­tä­väl­lä ta­sol­la, saa hän toi­min­nas­taan to­dis­tuk­sen ja kurs­si­mer­kin­nän. Kou­lus­sam­me pas­sia aloit­ti te­ke­mään kuu­si opis­ke­li­jaa ja täl­lä het­kel­lä val­mii­na on yksi. Ak­tii­vi­sen pas­sin toi­min­ta jat­kuu syk­syl­lä. Ohei­sel­la vi­de­ol­la kak­si opis­ke­li­jaam­me ker­too omis­ta “Ak­tii­vi­sen kan­sa­lai­sen pas­si” -töis­tään.

Kier­rä­tys­pis­teet

Luku­vuo­den alus­sa jär­jes­tet­tiin kier­rä­tys­pis­teet Yh­teis­kou­lun ja Puis­to­kou­lun käy­tä­vil­le opis­ke­li­joi­den käyt­töön. Yh­teis­kou­lul­la pis­tei­tä on kol­me: juh­la­sa­lin au­las­sa, opet­ta­jan­huo­neen käy­tä­väl­lä sekä van­han sii­ven etei­ses­sä. Puis­to­kou­lul­la on yksi pis­te käy­tä­väl­lä luok­kien P5 ja P6 vä­lis­sä. Jo­kai­ses­sa kier­rä­tys­pis­tees­sä on eril­li­set as­ti­at bio-, lasi-, me­tal­li-, muo­vi- ja kar­ton­ki­jät­teel­le sekä pa­lau­tus­pul­loil­le ja -töl­keil­le.

Ven­la val­mis­te­le­mas­sa kier­rä­tys­as­ti­oi­ta. Kuva Jaak­ko Rau­ti­ai­nen

Jou­lu­kuun alus­sa Ven­la Soi­ni­nen tie­dot­ti kou­lun­tun­nil­la jät­tei­den la­jit­te­lus­ta. Tie­do­tuk­ses­sa huo­mi­oi­tiin, mil­lais­ta kier­rä­tys­kel­pois­ta jä­tet­tä lu­ki­o­lai­sil­la yleen­sä tu­lee kou­lu­päi­vien ai­ka­na. Kier­rä­tyk­sen toi­mi­vuu­des­sa on huo­mat­tu ke­vät­luku­kau­den ai­ka­na on­gel­mia ja toi­mi­vuus vaa­tii­kin seu­raa­va­na luku­vuon­na edel­leen tie­do­tus­ta ja oh­jaus­ta.

Uu­dis­ra­ken­nuk­sen suun­nit­te­luun tii­mi toi aja­tuk­si­aan la­jit­te­lun jär­jes­tä­mi­sek­si. Ark­ki­teh­ti­toi­mis­ton si­sus­tus­ark­ki­teh­din kans­sa vaih­doim­me syys­luku­kau­del­la vies­te­jä la­jit­te­lu­pis­tei­den koos­ta ja si­jain­nis­ta.

Ruo­ka­hä­vik­ki

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tii­mis­sä olim­me huo­lis­sam­me kou­lu­ruo­kai­lun ruo­ka­hä­vi­kis­tä. Opis­ke­li­jat ruo­kai­li­vat luku­jär­jes­tyk­sen mu­kai­ses­ti joko Nuo­ri­so­kes­kuk­sel­la tai Ly­se­ol­la. Ruo­ka­hä­vik­kiä to­det­tiin mo­lem­mis­sa ruo­kai­lu­pis­teis­sä. Seu­ran­nan tu­lok­se­na jär­jes­tim­me Ly­se­on kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tii­min kans­sa yh­tei­sen pa­la­ve­rin, jos­sa yh­des­sä opis­ke­li­ja­jä­sen­ten kans­sa poh­dim­me eri­lai­sia kei­no­ja hä­vi­kin vä­hen­tä­mi­sek­si.

Itä­meri-tee­ma

Luku­vuon­na 17-18 yleis­ai­nei­den tii­mi ide­oi Itä­meri-tee­maa yh­dek­si oppi­aine­ra­jat ylit­tä­väk­si tee­mak­si kou­lun toi­min­taan. Itä­meri-tee­maa on sen jäl­keen ha­lut­tu yllä­pi­tää osal­taan kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tii­min toi­min­nas­sa, kos­ka kaik­ki Itä­me­ren va­lu­ma-alu­eel­la asu­vat vai­kut­ta­vat va­lin­noil­laan Itä­me­ren, mei­dän me­rem­me, ti­laan.

Viro­lah­ti, Itäi­nen Suo­men­lah­ti tou­ko­kuus­sa 2020. Kuva Riit­ta Ren­vall

Syys­luku­kau­den ai­ka­na mie­tit­tiin jäl­leen Itä­meri-tee­man esil­le­tuon­tia. NEST-kes­kuk­ses­ta ky­syt­tiin kiin­nos­tus­tam­me läh­teä mu­kaan kan­sain­vä­li­seen Itä­meri-hank­kee­seen. Ke­vät­luku­kau­del­la kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tii­min opet­ta­jat osal­lis­tui­vat­kin Itä­meri-han­ke­ha­ke­muk­sen laa­ti­mi­seen yh­des­sä kan­sain­väli­syys­a­si­ois­ta vas­taa­vien opet­ta­jien kans­sa. Täs­sä vai­hees­sa ei ole vie­lä tie­toa, mi­ten ha­ke­muk­sel­le kävi ja odot­te­lem­me tie­toa sii­tä syys­luku­kau­den al­kuun men­nes­sä.

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen oh­jel­ma

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen oh­jel­maa on laa­dit­tu edel­li­sen ja ku­lu­neen luku­vuo­den ai­ka­na. Oh­jel­man laa­ti­mi­sek­si opis­ke­li­jat, opet­ta­jat ja muu hen­ki­lö­kun­ta vas­ta­si­vat ky­se­lyi­hin, jois­sa kar­toi­tet­tiin to­teu­tu­via sekä jat­kos­sa huo­mi­oi­ta­via kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen näkö­koh­tia. Kou­lun si­vuil­la Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen oh­jel­ma on ko­ko­nai­suu­des­saan lu­et­ta­va­na. Oh­jel­man poh­jal­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tii­mi te­kee luku­vuo­sit­tai­sen toi­min­ta­suun­ni­tel­man.

.

Vuo­si­ker­to­mus 2019 - 202027.5.2020