Lähtö oli lauantaina klo 12 Kuopiosta. Perillä olimme paikallista aikaa klo 22.00. Osa majoituui perheisiin, osa retkeilymajaan. Päivän aikan kiertelimme Munchenissä, hilpeyttä herätti kolmasosan jääminen metroon yhden pysäkin verran liian pitkäksi ajaksi. Onneksi metro toiseen suuntaan tuli lähes välittömästi, joten pääsimme kaikki yhteen 5 min päästä. Aitoon musluhenkeen kuului reipas taputus harhautuneille.
Saksa vaikutti hyvin kesäiseltä ja ihanalta paikalta.
Sunnuntaina retkeilymajaan majoittuneet kävivät Munster-kirkon tornissa. Portaita yhteen suuntaan on reilut 700. Päivällä meidät toivotettiin tervetulleiksi yhteisessä tilaisuudessa. Science-opiskelijat tutustuivat laitteisiin, jotka vaikuttivat hyviltä.
Science-ryhmät ( 7 kpl) suunnittelivat ja rakensivat sähkömoottoriautoja. Kussakin ryhmässä oli pääsääntöisesti 3 saksalaista ja 2 suomalaista. Autojen voimanlähde on 3 AA-paristoa. Tarkoituksena on tehdä toisaalta mahdollisimman hyvin kiihtyvä ja toisaalta mahdollisimman hyvin mäkeä nouseva auto. Siinä vaihteiston ja välitysten suunnittelu on olennaista.
Tanssijat treenasivat ahkerasti musikaalia varten katolisen kirkon seurakuntasalissa n. 200 m päässä koulusta. Illalla pääsimme tutustumaan Ulmiin. Tämän jälkeen loputkin pääsivat perheisiin.
Maanataina oli aamusta lähtien autojen rakentamista ja tanssijoilla esityksen harjoittelua. Illalla oli 2 h kiertokävely, jolloin tutustuimme Ulmiin ja Ulmin Munsteriin.
Tiistaina aamulla edelleen autojen rakentamista science-ryhmillä, mutta iltapäivällä oli erittäin mielenkiintoinen bussimatka Stutgartiin Daimler development centeriin. Siellä pääsimme vetyautojen kyytiin ( n. 5 km) ja siellä myös oli laadukas esitys vetyautojen kehittämisestä. Valokuvata ei luonnollisestikaan saanut.
Keskiviikkoaamulla 22.4 science-ryhmillä oli Daimler-Benzin edustajan esitys vetyautoista ja niiden rakenteesta vielä tiistaita tarkemmin. Sen jälkeen ryhmät saivat kokeilla pienen vetyauton toimintaa kehittämällä ensin vetyä aurinkopaneeleilla, minkä jälkeen pienet vetyautot liikkuivat vetymoottoriensa avulla.
Sen jälkeen mittasimme pääasiassa ulkona autojen nopeuksia, kiihtyvyyksiä ja mäennousukykyä tietokoneilla ja antureilla.
Torstaina 23.4. Autot olivat valmiit joten vain musikaallin esittäjät harjoittelivat. Kornhaus-talolla porukka kokoontui alkasen klo 8 mutta lavasteiden ym. asettaminen esitystilaan vei aikaa niin että harjoitukset alkoivat vasta klo 9 jälkeen. Saliin mahtuu n. 600 henkeä yleisöä.
Torstaina klo 18.30 oli science-ryhmien posterien esittely kornhaus-talon aulassa.
19.00 musikaali alkoi. Lyhyiden puheiden, joista Matti piti yhden ansiokkaan, jälkeen alkoi itse esitys .
Sali oli täynnä. Vaikka yhtään katkotonta harjoitusta ei ollut ollut ennen esitystä, kaikki sujui hyvin. Tanssijat selviytyivät hienosti ja saivat paljon kehuja yleisöltä.
Perjantaina 24.4 oli lyhyt ensi vuoden suunnittelu, jonka jälkeen 20 min yhteinen koko porukna tapaaminen koululla. Tämän jälkeen lähdimme Stuttgartiin Mercedes Benz- museoon.
Perjantai-ilta oli vapaa ostoksille ja varustautumiselle lähtöön lauantai-aamuna 7.50.